سن فرا گیری موسیقی

از چه سنی می توان موسیقی را آغاز کرد ؟

اگرچه دریافت موسیقی طبق بسیاری از تحقیقات حتی در دوره جنینی نیز مشاهده می شود. اما درمورد آموزش موسیقی همانطور که بسیاری از بنیانگذاران آموزش موسیقی کودک ازجمله کارل ارف و امیل دالکروز و متخصصان دهه های معاصر، میلر و پیکا ریا نیز به آن اشاره می کنند بهترین سن آموزش 2 تا 8 سالگی است. اما، این به این معنی نیست که بعد از این سن آموزش موسیقی موثر نیست .

آموزش موسیقی کودک به واسطه تاثیر چندگانه ای که در یادگیری های کودکان ، ارتباطات عاطفی و اجتماعی می گذارد در بیشتر برنامه های آموزشی روزانه کودکان جایگاه ویژه ای را دارد. چه بسا بهره گیری ازموسیقی در آموزش های دروس نیز به کار گرفته می شود. به علاوه ، همواره باید به خاطر داشته باشیم که اگرچه دراین نوع آموزش ها کودکان قادر به نواختن ساز می شوند اما اهمیت دادن به این بخش ما را به سمت وسویی می برد که  در آن هدف نوازنده پروری نیست بلکه هدف آن دریافت مفاهیم بنیادین موسیقی کود ک است .

به طور کلی می توان گفت که آموزش موسیقی کودک اهداف متفاوتی را شامل می شود و ازجمله این اهداف :
- افزایش توانمندی های کودکان در درک شنیداری اصوات ، آواها و ملودی های مختلف ،خواندن و نواختن آن ها .
- هماهنگی روانی - حرکتی کودکان ازطریق بازی های موسیقایی و آموزش های ویژه موسیقی ارف .
- درک زیبایی شناختی و افزایش خلاقیت کودکان از طریق بداهه نوازی که یکی از مهم ترین عناصر روش ارف است .
- ایجاد تعامل اجتماعی از طریق آموزش های گروهی و در پی آن افزایش مهارت های ارتباطی و انتقال فرهنگ گذشتگان.و بالاخره موسیقی مهارتی است که فرد ازطریق آن در کودکی و در سال های بالاتر می تواند در حل برخی از مسائل خود از آن استفاده کند .

درواقع هماهنگی بین محتوا و ابزار موسیقایی ارف با ویژگی های کودکان، آنان را برای آموزش های پیچیده تر آماده می کند . به علاوه ، بسیاری از کودکانی که آموزش موسیقی را بدون گذراندن دوره های ارف شروع می کنند با سختی ها و دشواری هایی که یادگیری ساز دارد دلسرد شده و حاضر به ادامه کار نیستند .

غالباً اهداف والدین از ثبت نام دردوره های موسیقی ارف متفاوت است . گروهی  که خود موسیقی را تجربه کرده اند نسبت به فرآیند یادگیری موسیقی اطلاعات بیشتری  دارند و نیز برای والدینی که اطلاعات کمتری دارند( خصوصاَ گروه های آمادگی) دوره های  آموزشی تحت عنوان "آشنایی با روش ارف" مورد نیاز است .  در واقع یکی اهداف موسیقی ارف هرچه نزدیک ترکردن موسیقی به فرهنگ کودکان است و در این راه نقش والدین بسیار موثر است . زیرا در یک تعامل مثلثی "مربی ،کودک و والد یا والدین"خواسته ها و توقعات یکی می شود و فرهنگ نسل قبل به نسل جدید و نو پا منتقل میشود. جدی گرفتن آموزش موسیقی و تمرینات آن طبق اصول یادگیری ازطرف والدین بدون فشارهای غیر منطقی می تواند این مسیر را هموارکند.والدین در این راه یاد می گیرند که قرار نیست ازکودکانشان نوازنده های ماهر بسازند و قرار نیست به جای مربی آموزش دهند . بلکه درمی یابند اگر خودشان از موسیقی لذت ببرند فرزندانشان نیز از موسیقی که می نوازند لذت می برند و ازاین مهارت درهمه بخشهای زندگی خود بهره خواهند برد .

تجربه  نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از هنرجویان ارف علاقه مند هستند که موسیقی را ادامه دهند و توانایی نوازندگی را نیز به دست می آورند . ناگفته نماند این بدان معنی نیست که کودکانی که هرگز با این نوع موسیقی آشنا نشده اند قادر به نوازنده شدن نیستند بلکه موضوع قابل تامل این است که کودکان  با روش ارف به طور نظام دار آموزش موسیقی را فرا می گیرند و در نتیجه در یک مسیر تخصصی گام بر می دارند.

سازهای ارف به سازهایی گفته می شود که توسط کارل ارف و بر اساس توانمندی های ذهنی و حرکتی (استفاده از حرکات مچ دست به جای انگشتان) کودکان طراحی شده اند و ساختاری بسیار ساده دارند. به علاوه ،افزایش انگیزه و توجه کودکان به ادامه فراگیری ، امکان گروه نوازی و بداهه نوازی و قابلیت جابجایی تیغه ها ازمزایای به کارگیری سازهای ارف است . سازهای ارف نیازی به کوک کردن ندارند و با نواختن ، تغییرات دما و رطوبت تغییری در کوک آن ایجاد نمی شود.
انواع سازهای ارف از خانواده سازهای ملودیک ضربی زیلوفون ها: سازهایی با تیغه های چوبی که با ضربه زدن توسط مضراب به صدا در می آیند.
متالوفونها و بلز : سازهایی با تیغه های فلزی که با ضربه زدن توسط مضراب به صدا در می آیند.
از خانواده سازهای ملودیک کششی فلوت ریکوردر و ملودیکا: سازهای بادی هستند که دراثر دمیدن تولید صدا می کنن.
فلوت ریکوردر در گروه بندی تخصصی به گروه"بادی چوبی" و ملودیکا به سازهای "بادی شستی دار" مربوط می شود.
سازهای ضربی : ازجمله انواع طبل ، سنج ، سه گوش ، دایره زنگی و دقک و... البته هنرجویان برای تمرین درمنزل فقط از سازهای بلز و فلوت ریکوردر استفاده می کنند .

مدت زمان آموزش در سنین مختلف برحسب نیازهای آنان متفاوت است به طوری که برای آمادگی 2 الی 5/2 سال و برای گروه سنی الف ( اول،دوم وسوم دبستان ) 5/1 سال و گروه سنی ب (چهارم و پنجم دبستان ) 1سال و گروه سنی ج ( مقطع راهنمایی ) یک تا سه ترم درنظر گرفته شده است.

معمولا ً هنرجویان ارف فرصت مشاهده در برخی از اجراهای گروهی ارکستر پارس را در طول دوره خود به دست می آورند. به علاوه بطور اختصاصی در پایان دوره ارف هنرجویان همزمان با اجراهای مختلف که توسط مربیان مرکز انجام می شود با سازهای  متفاوت آشنا می شوند . درعین حال مربیان هر دوره با توجه به آشنایی با توانمندی های موسیقایی و فیزیکی شاگردانشان و علاقه مندی آنان که در طول دوره به کمک  ارزشیابی های مستمر به دست می آید آنان را در انتخاب ساز راهنمایی می کنند.

تاثیرحرکات موزون در یادگیری موسیقی که در بیشتر نظریه های موسیقی کودک نیز مطرح شده است موجب شد تا دوره ای تحت عنوان حرکات موزون برای برخی ازهنرجویان خردسال تدارک دیده شود. البته در حال حاضر حرکات ریتمیک درکلیه کلاسهای ارف رکن اساسی آموزش است. زیرا درآموزش کودک ارتباط نزدیکی بین حرکت ، ریتم و دیگر مفاهیم موسیقایی است. در واقع اولین و خود جوش ترین شکل یادگیری از راه حرکت است. بدین ترتیب ما از حرکات موزون به منزله راهبرد
تکمیلی در جهت افزایش یادگیری کودکان و درونی تر شدن آموزش موسیقی استفاده کرده ایم .

ADAT واسط صدای دیجیتال

واسط ADAT توسط شرکت Alesis برای اتصال ضبط صوت های دیجیتال 8 تراک Alesis به نام ADAT که صدای دیجیتال را با فرکانس 48 کیلو هرتز  بر روی نوار VHS ضبط می کردند ابداع شد .

این واسط که به نام  Lightpipe نیز مشهور است ، 8 تراک را بر روی یک کابل فیبر نوری استاندار با فرکانس 44100 یا 48000 هرتز به صورت یکطرفه و سریال منتقل می کند . بنا بر این به یک کابل برای رفت و یک کابل دیگر برای برگشت نیاز دارد .در برخی از طراحی های جدید از سیستم مالتی پلکس به نام S-Mux استفاده می شود تا با کاهش تعداد کانالهای صوتی ، فرکانس بالاتر را نیز پشتیبانی کند و می تواند 4 کانال در فرکانس های 88200 و 96000 هرتز و گاهی دو کانال در فرکانس های 176400 و 192000 هرتز را ارسال نماید . در طراحی اولیه ADAT فاقد سیکنال همزمانی داخلی بود و از یک سیگنال همزمانی مجزا بر روی یک کابل 9 پینی D9 استفاده می کرد که ADAT Sync نام داشت ، ولی در راحی های جدید، سیگنال همزمانی داخلی به آن اضافه شد و نیازی به ADAT Sync ندارد.

داده های 24 بیتی به صورت NRZI، کد شده( هر" یک" به معنی وقوع یک گذار و تغییر از صفر و یا بالعکس و هر" صفر" به معنی عدم تغییر و تکرار بیت قبلی است) و پشت سر هم فرستاده می شوند. شکل زیر قالب داده ها (Frame ) را نشان می دهد که دارای 256 بیت است نا بر این نرخ داده ها در فرکانس 48 کیلو هرتز برابر با 12/288 مگاهرتز (256 x 48000 ) خواهد بود. Sync ، الگویی 11 بیتی شامل ده عدد صفر و سپس یک عدد یک است . پس از آن یوزر بیت(User bits) می آید که 4 بیتی می باشد (که معمولا استفاده نمی شود و صفر می ماند) که با بیت "یک" دیگری ختم می گردد. اکنون داده های کانال اول فرستاده می شوند (که با MSB آغاز می گردند) و سپس با کانال دوم تا کانال هشتم ادامه می یابند . داده های کانال صوتی 192 عدد می باشد (8 x 24) که یه صورت 48 عدد داده 4 بیتی مرتب شده و بین هر 4 بیت یک عدد "یک" تزریق می گردد .

دو عدد "یک"که User bits را احاطه کرده اند برای همزمانی پالس مبنای زمانی استفاده می شوند و الگوی Sync که یکتا است ( ده عدد "صفر" متوالی در هیچ کجای دیگر کد اتفاق نمی افتد زیرا بین هر هشت بیت داده های دیگر ، یک عدد "یک" تزریق شده است) ابتدا دوره را مشخص می کند ، بنابراین : 11 بیت Sync + 4 بیت User + یک بیت "یک" + 192 بیت داده های صوتی + 48 بیت "یک" تزریق شده = 256 بیت .

MSB

در حالت عادی فیبر نوری با طول کمتر از 10 متر برای انتقال این واسط توصیه می شود ولی با تبدیل های خاص می توان در مسافت ها طولانی تر هم از آن استفاده کرد. گرچه این واسط در استاندارد AES تعریف نشده ، به سبب اندازهفیزیکی کوچک اتصال ، راحتی و عملکرد مناسب ، از آن در بسیاری از کارت های صوتی و میکسر های دیجیتال و پیش تقویت کننده های چند کاناله میکروفون  که دارای مبدل آنالوگ به دیجیتال داخلی می باشند استفاده می گردد و در عمل به عنوان یک استاندارد پذیرفته شده است.

واسط TDIF

واسط (Tascam Digital InterFace) را شرکت TASCAM برای ارتباط ضبط صوت های دیجیتال 8 تراک خود مانند DA-88 و DA-78 ابداع نمود که امروزه برای اتصال برخی از میکسرهای دیجیتال به کامپیوتر نیز به کار می رود این واسط از یک کانکتور 25 پین D-25 غیر بالانس برای اتصال دو طرفه رفت و برگشت استفاده میکند و بنابراین برای رفت و برگشت 8 کانال فقط به یک کانکتور نیاز است . در TDIF-1 سیگنال همزمانی موجود نبود و نیاز به یک کابل جدا داشت ولی در استاندارد جدیدتر TDIF-2 سیگنال همزمانی اضافه شده است و به کابل جداگانه ای نیاز نیست . هر کدام از سیم های درون کانکتور دو کانال صوتی را منتقل می کنند . ابتدا 24 بیت کانال فرد ارسال می شوند که با MSB آغاز شده اند . سپس 8 بیت داده های کنترلی می آیند که شاما 2 بیت برای مشخص کردن Word Length ، یک بیت تاکید ، یک بیت توازن و 4 بیت User است . کانال زوج در ادامه ارسال می شود و 8 بیت کنترلی مربوط به آن نیز در پی آن می آید .