میکسر های دیجیتال

عصر حاضر عصر دیجیتال است . مزایای تولید موسیقی و ادیت در فضای دیجیتال کاملا شناخته شده است.تراک های مجازی ، ادیت غیر مخرب و افکتور دیجیتال داخلی، ایستگاههای کاری استودیو دیجیتال را بسیار کار آمد کرده است.اما درباره میکس چطور؟ میکس دیجیتال چیست؟ آیا میکس دیجیتال هم مزایای ضبط و ادیت دیجیتال را در مقایسه با آنالوگ دارد؟ یک میکسر دیجیتال چگونه کار میکند؟ میکس کردن آیا صرفا بالا و پایین کردن چند فیدر است؟ آیا میسکر دیجیتال از میکسر آنالوگ بهتر است؟ به بررسی همه این سوالات در این مطلب میپردازیم  . کدام مزایای میکسر های دیجیتال است که ان را جهت استفاده در کاربری های مختلف از جمله ضبط موزیک ، صدا گذاری و پخش ارجیت داده است؟ در طول این نوشته بعضی از امکانات و توانمندیهای میکسر ها را بیان خواهیم کرد تا نشان دهیم چطورانعطاف پذیری و قدرت میکسر های دیجیتال انقلابی در میکسر ها بوده است.

 

نمای کلی میکسر دیجیتال در مقایسه با میکسر آنالوگ:

در ابتدا در نگاهی کلی به میکسر ها تعدادی از مزایای میکسر های دیجیتال در مقایسه با میکسر های آنالوگ را بیان میکنیم.

١ـ انعطاف پذیری در پیکر بندی در مقابل مسیرهای ثابت و غیر قابل تغییر

تمام جک های ورودی و خروجی و ورودی ها و خروجی ها در میکسر آنالوگ مسیر بدی شده و ثابت میباشند و این یعنی یک بار مسیر طراحی شده و پس از اتمام مونتاژ دیگر هیچ چیز قابل تغییر نیست. اما در میکسر های دیجیتال صدا وقتی وارد میکسر میشود میتواند آزادانه به هر قسمت از میکسر حرکت کرده و در صورت نیاز افکت به آن اضافه شود و مسیر آن متناسب با نیاز و کاریری شما برنامه ریزی شود . به عنوان مثال هر ورودی میتواند به هر کدام از کانال ها و تمام انها هدایت شود در یک میکسر دیجیتال سیر های مختلف برای حرکت یک سیگنال قابل تعریف بوده همانگونه که در خروجی های متفاوت میتوان سیگنال را مسیر دهی و ارسال کرد.

ابعاد و قیمت :

از آنجا که برنامه ریزی و پیکربندی و کنترل یک میکسر دیجیتال خیلی حالت پذیر میباشد این میکسر ها میتوانند به صورت خیلی کوچک و جمع و جور متناسب با ابعاد و شکل استودیو طراحی شوند.به عنوان مثال یک میکسر آنالوگ 96 کانال صدا خیلی عریض و بزرگ خواهد بود و پهنای میکسر در حدود ٤ متر یا بیشتر فضا اشغال میکند و گاهی تا هزاران کیلو وزن خواهد داشت. ولی از انجا که در میکسر های دیجیتال امکانات کنترلی انعطاف پذیر هستند شما میتوانید کنترل ٩٦ کانال را در ابعاد بسیار کوچک تر میکسر انجام دهید حتی به گونه ای میکسر قابل حمل باشد.انعطاف پذیری در طراحی میکسر های دیجیتال باعث شده تا اغلب با هزینه بسیار پایین تری ساخته شده و در تعداد مساوی کانال قیمت تمام شده بسیار پایین تر خواهد بود.

٢ـ افکتور های دیجیتال داخلی

از انجا که صدا در میکسر های دیجیتال وارد فضای دیجیتال میشود اضافه کردن یک افکتور دیجیتال داخلی با قیمت مناسب و کیفیت بالا داخل میکسر آسان خواهد بود و از آنجا که این پردازش درون خود میکسر انجام میشود شما دیگر نگران افت صدا در مسیر کابل های طولانی،پچ کردن های خارجی و تبدیل فرمت صدا از آنالوگ به دیجیتال و بالعکس در میکسر های آنالوگ نخواهید بود.

٣ـ امکان فراخوانی تمام تنظیمات

یکی از بزرگترین مزایای میکسر های دیجیتال این است که تمام تنظیمات میکسر حتی افکت ها قابل ذخیره و نگهداری در یک حافظه داخلی میباشد تا هر زمان که نیاز کاربر باشد آن را فراخوانی کند.این امکان اجازه میدهد شما در هنگام کار با یک پروژه بتوانید تمام تنظیمات را مطابق زمانی که میکسر را ترک کردید فراخوانی کرده و کار را ادامه دهید.
حافظه میکسر مزایای زیادی دارد.به عنوان مثال،شما میتوانید تنظیمات دامنه و اکولایزر یک گوینده را مطابق برداشت های قبلی فراخوانی کنید تا یکنواختی در ظبط های مختلف یک گوینده رعایت شود.سرعت فراخوانی اجازه خواهد داد تا شما پس از اتمام یک میکس آن را ذخیره کرده و با تنظیماتی کاملا متفاوت میکس را تکرار کرده و تفاوت آن ها را به سرعت با یکدیگر مقایسه کنید.این امکان مطمئنا کیفیت ضبط شما را بهتر خواهد کرد.

٤ ـ اتصال مستقیم دیجیتال ضبط صوتهای دیجیتال یا DATS

دردنیای امروز ضبط موسیقی،اکثر تجهیزات ضبط مولتی تراک و استریو دیجیتال میباشند و لذا وقتی شما در یک میکسر دیجیتال،سیگنال ضبط شده موسیقی را پردازش و ترکیب میکنید نیاز دارید با دستگاه مولتی تراک دیجیتال و همچنین ضبط صوت استریوی دیجیتال جهت ضبط میکس نهایی ارتباط دیجیتال داشته باشید.این امکان در میز های آنالوگ وجود ندارد ( ورودی و خروجی دیجیتال ) شما را از نویز ذاتی مبدل های آنالوگ به دیجیتال دور میکند. لذا کیفیت سیگنال موسیقی باز هم بهتر خواهد شد.

معرفی یک میکسر و باس های آن

قیل از اینکه بحث را ادامه بدهیم لازم است تا یک میکسر و اصلی ترین قسمتها و عملکرد های آن را معرفی کنیم. در واقع میکسر صدا یک دستگاه ساده است.چندین صدا را از وزودی های مختلف گرفته،آنها را به خروجی های متفاوت ارسال میکند.در طول این فرایند،میکسر میتواند سیگنال های صدا را با هم ترکیب کرده،دامنه آنها را تغییر داده و گاهی اوقات حتی با استفاده از پردازش گرها صدا را تغییر دهد.
اساسی ترین تنظیمات هر خط صدا،کانال نامیده میشودیک کانال شامل تنظیمات کنترلی صدا جهت ارسال یک خط به مسیرهای متفاوت و تغییرات دامنه و پردازش صدا میباشد.مسیرهای صدایی را که در داخل میکسر هدایت شده را باس مینامند.یک باس مسیری است که از طریق بیشتر از یک خط صدا به آن دسترسی وجود داشته باشد و میتواند به یک یا چندین مقصد هدایت شود. گاهی اوقات ٢ باس ترکیب شده و به عنوان یک باس استریو به ٢ خروجی برای مصارف استریو ارسال میشود.

انواع باس ها و مصارف آن

همانطور که بیان شد در میکسر های آنالوگ هر مسیر در میکسر میبایست سیم کشی شده و با سیم منتقل شود.راه های گوناگون متفاوتی جهت سیم بندی این باس ها وجود دارد.

باس اصلی استریو

این باس جهت خروجی اصل میکس استفاده میشود و اغلب به یک ضبط صوت ٢ تراک یا ورودی های آنالوگ یک DAT متصل میشود.فیدر اصلی میکسر برای تنظیم دامنه ارسال به این باس اصلی (Master Bus) استفاده میشود.

باس های مونیتور کردن صدا

این باس ها که میتواند استریو باشد جهت گوشی صدا بردار یا مجری استفاده شده و یا به بلندگوها و گوشی ها در اتاق فرمان متصل میشود.

باس های گروه یا ضبط

این باس ها به روش سنتی برای اتصال به ضبط صوت ها استفاده میشود.لذا معمولا به صورت ٢ تایی ( استریو ) استفاده شده و در روی میکسر با کلید های روشن و خاموش در دسترس کاربر میباشند. معمولا برای این باس ها کنترل یا ولوم دامنه وجود ندارد و دامنه آنها همان دامنه باس اصلی است.تنظیم بالانس صدای ارسالی به هر زوج با ولوم تنظیم PAN انجام میشود.از آنجایی که تنظیم مشخصی برای کنترل دامنه این باس ها وجود ندارد کاربری آنها محدود است.

باس های خروجی اضافه یا AUX

باس های AUX که معمولا مونو یا استریو میباشند با استفاده از یک ولوم کوچک کنترل دامنه در دسترس میباشند.باس های AUX برای یک خروجی مشخص ارسال شده و برای مونیتور کردن صدا با هدفون یا بلندگو یا ارسال سیگنال صدا به افکتور های خارجی استفاده میشود.

باس های AUX انعطاف پذیرتر از باس های ضبط هستند چرا که کنترل تنظیم دامنه دارند.همچنین گاهی اوقات سوئیچی دارند کمه دامننه آنها را به دامنه خروجی خط وابسته میکند.این سوئیچ صدای خط را یا قبل از فیدر به باس AUX ارسال میکند یابعداز فیدر که در حالت PRE سیگنال مستقل از دامنه اصلی خط میباشد.

با استفاده از حالت PRE یا قبل از فیدر ترکیب خروجی باس AUX میتواند برای هدفون یا ارسال مونیتورینگ استفاده شود چرا که دامنه خروجی برای هر خط مستقل از دامنه خروجی اصلی بوده که برای هر خط توسط فیدر آن مشخص و تنظیم شده است. در حالت POST ( یا بعد از فیدر ) دامنه ارسالی به باس AUX از دامنه خروجی خط پیروی میکند که اغلب برای ارسال صدا به افکتور خارجی استفاده میشود.

 

٥ ـ انعطاف پذیری باس های میکسر های دیجیتال

تمام باس ها و کانال ها در یک میکسر آنالوگ ثابت بوده و مسیر های سیم بندی شده دارند. به این منظور بعضی میکسر های آنالوگ جهت کاربری تولید و میکس و بعضی هم جهت پخش زنده طراحی شده اند.اکثر تفاوت های این میکسرها به نحوه طراحی باس ها و استفاده از آنها بستگی دارد.بعضی از میکسر های دیجیتال دارای باس های با انعطاف پذیری بسیار خوبی در مقابل باس های میکسر های آنالوگ هستند.در عمل گاهی اوقات این باس های منعطف ( Flex Busses ) نامیده میشوند.این باس های انعطاف پذیر تمام امکانات باس های آنالوگ را دارا میباشند.آنها امکاناتی از قبیل ولوم تنظیم دامنه ارسالی و کلیدهای PRE  و POST ) حتی در جاهای مختلف میکسر ) را دارا میباشند. همچنین خروجی این باس ها به مقاصد مختلف میتوانند ارسال شوند.
به این منظور یک میکسر با باس های انعطاف پذیر میتواند جهت کاربری که در نظر است پیکر بندی شده و استفاده شود.آنها میتوانند جهت ارسال صدا به افکتور های داخلی و خارجی ، ضبط های آنالوگ یا دیجیتال ، تقویت کننده های هدفون ، بلندگو های استودیو یا اتاق فرمان استفاده شوند و همچنین به باس های دیگر ارسال شده و به عنوان یک ماتریس باس ها جهت یک کار زنده استفاده شوند.این نوع ساختمان باس های انعطاف پذیر یکی از بهترین مثال هایی است که نشان میدهد میکسر های دیجیتال میتوانند بسیار قوی تر و مناسب تر از میکسر های آنالوگ باشند.

یک میسکر ، صداهایی را که از ورودی ها دریافت میکند مخلوط کرده و به خروجی ها ارسال میکند. در این بخش به انواع ورودی ها و خروجی هایی که روی اغلب میکسر ها در دسترس است نگاهی می اندازیم...

ورودی ها و منابع آن

منابع با خروجی دامنه کم (Low Level) نیاز به ورودی های دامنه کم یا میکروفن دارند. ورودی های دامنه کم (Lowlevel) معمولا عبارتند از :

میکروفون ها دارای استاندارد خاص در استودیو میباشند. اغلب آنها جک های بالانس XLR داشته و به ورودی های میکروفن نیاز دارند. بعضی نیز به تغذیه فانتوم نیاز دارند که مستقیمآ میکسر از طریق کابل میکروفن تامین میکند.

گیتار ها نیز به ورودی های Low Level نیاز دارند. منابع با خروجی Line یا High Level  به ورودی های میکسر با امکان دامنه پذیرش بالا نیاز دارند از قبیل :

تجهیزات الکترونیکی و سینتی سایزر ها

ماشین های ضبط صدای ریل

خروجی افکت پروسسورها

در دنیای امروز اکثر استودیو ها از تعداد زیادی از هر دوی ورودی میکروفن ها و Line نیاز دارند. برای مصارف Line یا زنده به تعداد بیشتری ورودی میکروفن نیاز است.

 

خروجی ها و مقصد آنها

صدای خارج شده از میکسر میتواند بسته به نوع کاربری به مقاصد مختلف ارسال شود اغلب همیشه این خروجی ها با دامنه خط یا Line Level میباشند . نوعآ مقاصد خروجی عبارتند از :

دستگاه ضبط صوت ریل از طریق خروجی اصلی

دستگاه ضبط صوت مولتی تراک از طریق خروجی های ضیط

دستگاه افکتور خارجی از طریق خروجی AUX

آمپلی فایر های صدای Surround یا کدر های مربوطه از طریق انواع خروجی

تقویت کننده های هدفون از طریق خروجی AUX

بلندگو های صحنه یا Stage

بلندگو های استودیو

انواع بلند گو و آمپلی فایرهای آنها

این خروجی ها معمولا RCA ، جک های گوشی 4/1 اینچ یا جک های XLR میباشند.

ورودی و خروجی ها :

تفاوت های دیجیتال

در میکسر آنالوگ تمام مسیر ها از ورودی ها و خروجی های کانال ها سیم بندی شده و قابل تغییر نیستند باس AUX فقط به خروجی Send AUX میرود. اما اگر نیاز به خروجی های هدفون ‍Pre Fader اضافه داشته باشید و یا بخواهید میکس سوراند انجام دهید و یا خروجی های بیشتری به ضیط مولتی تراک متصل کنید چگونه این کار قابل انجام است ؟

در اغلب میسکر های دیجیتال ، مسیر دهی سیگنال بسیار انعطاف پذیر است این انعطاف پذیری شامل ورودی ها به کانال ها و از کانال ها به باس ها و باس ها به خروجی ها میشود.به عنوان مثال ، در بعضی میکسر های دیجیتال هر کدام از ورودی های فیزیکی میکسر میتواند به هر کدام از تراک ها یا کانال ها نسبت داده شود .این امکان اجازه میدهد یک صدا به یک کانال بدون اکولایزر یا فشرده ساز جهت پردازش ارسال میشود و همزمان به کانال دیگری با اکولایزر ، فشرده ساز و تاخیر فرستاده شود تا بتوان همزمان هر ٢ خروجی را ضبط کرده و با هم مقایسه کرد.

در میکسر های دیجیتال دارای ساختمان باس های انعطاف پذیر ، شما میتوانید صدا را بسته به نوع نیاز در زمان مشخص به هر کدام از باس ها ارسال کنید. خروجی های اکثر میکسر های دیجیتال نیز تمامآ انعطاف پذیر میباشند . به عنوان مثال ، یک باس میتواند برای یک نوع کاربری به خروجی هدفون و یا به خروجی بلندگو ارسال شود و سپس به عنوان باس ضبط به خروجی های قابل برنامه ریزی جهت ارسال به یک ضبط مولتی ترک دیجیتال ( Modular Digital Multitrack MDM ) فرستاده شود. همچنین یک باس میتواند جهت اعمال افکت به دستگاه پروسسور خارجی و یا حتی برای میکس صدای سوراند ارسال شود. مسیر دهی در میکسر دیجیتال ثابت نیست و بسته به نوع نیاز و کاربری قابل تغییر است.

 

ارتباط با دنیای دیجیتال از طریق خروجی های دیجیتال

بدیهی است تمام ورودی ها و خروجی های یک میکسر آنالوگ با فرمت آنالوگ بوده و اتصال آن به تجهیزات ضبط دیجیتال از جمله افکتور های دیجیتال ، ضبط کننده های دیجیتال یا دک های ضبط میکس نهایی دیجیتال مانند DAT به راحتی انجام نمیشود.

میکسر های دیجیتال علاوه بر ورودی ها و خورجی های آنالوگ تعدادی ورودی و خروجی دیجیتال استریو جهت ارسال به پردازش گر های دیجیتال ، DAT و ... دارند.در استودیو های امروزی میکس های زیادی انجام شده و خروجی روی یک ضبط صوت دیجیتال مانند DAT ضبط میشود که این توسط یک میکسر دیجیتال با خروجی دیجیتال ٢٤ بیت قابل انجام است مسیر دهی دیجیتال به ضبط صوت های مولتی تراک MDM از طریق اکثر میز های دیجیتال قابل انجام است. این امکان به دلیل حذف کابل های طولانی پچ پنل ها و مبدل های آنالوگ به دیجیتال A/D و دیجیتال به آنالوگ D/A باعث ارتقاء کیفیت سیگنال و انعطاف پذیری خواهد شد.

مسیر دهی سیگنال به تجهیزات دیجیتال از میکسر های دیجیتال آسان بوده و کیفیت صدای شما را در بالاترین حد نگاه خواهد داشت.

 

افکتور دیجیتال داخلی :

بخش عمده ای از مخلوط کردن صدا برای هر کاربردی اضافه کردن افکت میباشد. در میسکر دیجیتال تمام این افکت ها میتواند دیجیتال بوده و داخل میکسر به صدا اضافه شود این کار باعث افزایش کیفیت صدا میشود چرا که استفاده از افکتور ها و پچ پنل های آنالوگ نخواهد شد.

قدرت پردازش داخلی یک میکسر دیجیتال ممکن است بر حسب مورد استفاده تغییر داده شود. به عنوان مثال برای یک کنسرت زنده ممکن است یک آنالیزور لحظه ای  Real Time داشته باشید یا وقتی که برای اولین با صدا را داخل استودیو پخش میکنید. زمانی که در ضبط صدای گیتار میباشید ممکن است با استفاده از آمپلی فایر گیتار و بلند گو به آسانی صدای مورد نیاز خود را فراهم کنید بدون اینکه تاثیری روی میکروفن های دیگر گذاشته و نیازی به بلندگو های استودیویی باشد.برای مراسم پخش موسیقی زنده ممکن است نیاز باشد ٢٠ تا ٣٠ فشرده ساز در مسیر میکروفن ها قرار دهید تا دامنه سیگنال ها را کنترل کنید.زمانی که در حال میکس یک پروژه موسیقی هستید ممکن است از آرایش بلندگو ها جهت گوش کردن به میکس استفاده کنید پس ممکن است افکت های میکس را در وضعیت Mastering قرار دهید تا با استفاده از فشرده ساز و گسترده ساز های ( Expander ) چند باند میکس نهایی را روی CD یا DAT ضبط نهایی کنید. تمام این امکانات روی میکسر های دیجیتال قابل انجام است. راحتی و قدرت افکتور دیجیتال داخلی مشخص کننده کیفیت موسیقی خواهد بود.

 

اطلاعات به موقع و دسترسی سریع :

در میکسر های دیجیتال، صدا به صورت دیجیتال است. از این رو بسیار آسان است تا صدا به صورت های مختلف نمایش داده شود در صورتی که در میکسر های آنالوگ اینگونه نیست. به عنوان مثال، تاثیر تمام پارامتر های قابل تنظیم روی یک اکولایزر به صورت گرافیکی قابل نمایش است. این امکان به شما اجازه میدهد فیدبکی سریع از آنچه روی تنظیمات انجام میدهید، مشاهده کرده و در خصوص پردازش سیگنال تصمیم گیری کنید. همچنین قادر هستید در یک صفحه نمایش تمامی تنظیمات و دامنه ارسالی به باس های مختلف را مشاهده کنید و یا موقعیت فیدر ها تشخیص دهید این نوع نمایش بسیار سریع تر است از نگاه به مجموعه ای از کلید ها و ولوم ها و دقت کردن به اینکه تنظیمات در چه حالتی قرار دارد.

کنترل صدا روی میکسر های دیجیتال بسیار سریع تر است به عنوان مثال فرض کنید یک میکسر ٩٤ کانال آنالوگ دارید و میخواهید دامنه سیگنال ارسالی به یک باس مشخص از کانال ٢ را تغییر دهید برای انجام این کار عملا شما باید از روی صندلی خود بلند شده ( به یاد داشته باشید همچنین میکسری حدود ٤ متر طول دارد.) قدمی برداشته و ولوم مربوطه را جهت باس مورد نظر تغییر دهید. تمامی این مدت شما مکان مناسب جهت شنیدن درست سیگنال از بلندگو ها را ترک کردید و واقعا نمیتوانید در مکانی درست تغییرات اعمال شده را درست بشنوید.

در یک میکسر صدای دیجیتال، شما برای ارسال صدا به یک باس با فشار دادن کلید میتوانید این کار را انجام دهید. تمام پارامتر ها برای یک کانال یا باس دقیقا جلوی شما قرار داشته و به سرعت قابل دسترسی است و شما به راحتی میتوانید در جای خود و در موقعیتی درست جهت شنیدن تغییرات مورد نظر را انجام دهید.

میکسر های دیجیتال میکس کردن را آسان میکنند.

 

داشتن حافظه : نگهداری پارامتر ها، تنظیمات مسیر ها و دامنه ها

هر بیشتر در خصوص میکسر های دیجیتال بدانید خواهید دید چگونه آنها دارای قدرت و انعطاف پذیری زیادی هستند. بعضی از میکسر های دیجیتال امکاناتی دارند که مخصوصآ جهت کمک به تغییر برنامه ریزی متناسب با نوع استفاده و کاربری و یا بازگشت به آخرین تنظیمات میکسر برای یک پروژه خاص طراحی شده اند و کمک میکنند شما میکسر خود را مدیریت کنید . این امکانات و مزایا تمامآ مخصوص میکسر های دیجیتال بوده و در میکسر های آنالوگ قابل دسترسی نیستند.

آرشیو :

یک میکسر دیجیتال در هر کانال پردازشگر های متفاوتی از جمله اکو لایزر های دیجیتال چند باند یا پردازش گر های دامنه میتواند داشته باشد. برای افزایش سرعت انجام یک پروژه میکسر دیجیتال ممکن است مجموعه ای آرشیوی از انواع تنظیمات اکولایزر یا محدوده ی دامنه داشته باشد. این تنظیمات آرشیوی در هر پروژه ای قابل استفاده میباشد لذا میتوانید اکولایزر مورد نظر و مورد علاقه را ذخیره کنید و به طور مثال در ضبط یک Drum Set به فوریت استفاده نمایید. این تنظیمات از پیش تعیین شده میتوانند شما را در شروع پردازش صداهای مورد نظر کمک کنند.

حافظه نگهداری پارامتر ها :

این حافظه تصویری از تمام پارامتر های میکسر دیجیتال شما را تهیه و نگهداری میکند و از دامنه ها تا اکوالایزرها و تنظیمات افکتور و همچنین مسیر دهی باس ها و هر چیز دیگری در این حافظه نگهداری میشود این حافظه به شما این اجازه را میدهد که یک میکس را همانند زمانی که کار را ترک کردید مجدد باز سازی و ادامه دهید و لذا میتوانید با همان تنظیمات اکولایزر و دامنه صدا گذاری کرده و Overdub انجام دهید. مزیت حافظه نگهداری تنظیمات این امکان را به کاربر میدهد که ایده آل خود در خصوص میکس را نگهداری کند و با ایده ای دیگر نیز میکس را انجام داده و نتیجه را با هم قیاس نماید و محصول بهتر را بر گزیند. این حافظه همچنین اجازه میدهد تا در زمان بسیار کوتاه تنظیمات میکس را جهت یک پخش زنده تغییر داده و اگر نیازی به دامنه متفاوت یا تنظیمات میکروفن و افکتور برای صداهای مختلف نیاز است، انجام شود. نهایتآ حافظه نگهداری تنظیمات به شما کمک خواهد کرد نتیجه ای بهتر در انجام میکس ، ظبط مولتی تراک ، صدا گذاری و کنسرت های زنده حاصل شود.

تغییر ساختار میز :

بعضی میکسر های دیجیتال یک امکان خیلی خود و قوی دارند که امکان تغییر ساختار نیز نامیده میشوند. این تغییر کاربردی ٢ مورد استفاده متفاوت دارد. همانگونه که بیان شد حافظه های نگهدارنده پارامتر های میکسر تنظیمات یک پروژه را نگهداری میکنند ولی امکان تغییر ساختار یک توانمندی کامل تر است و توسط آن پیکر بندی کلی میکسر را در هر لحظه و برای هر پروژه که بخواهید میتوانید فراخوانی کنید.

برای مثال شما میتوانید یک فرایندی را جهت ضبط Drums تعریف و ذخیره کنید با تنظیم دقیق افکت ها ، اکو لایزر ها و باس ها. همچنین شما میتوانید با تعریف یک فرایند به سرعت ساختار میکسر را از حالت ضبط میکسر Mastering و یا یک میکسر صدای پخش زنده تبدیل کنید. تمام اینها با زدن یک کلید قابل انجام است.

این امکان تغییر ساختار توان تغییر پله به پله یا مرحله ای تمام تنظیمات متفاوت را که شما برای هر کاربردی نیاز است تا تنظیم کنید به کاربر میدهد.دراین حالت این ظرفیت وجود دارد که سیستم کمک و راهنمایی و کاربر نیز انجام شود. میکسر ها هیچ زمانی تا این اندازه آسان و انعطاف پذیر نبوده اند.و البته این توانمندی بازخوانی سریع پیکر بندی های متفاوت در میکسر های آنالوگ وجود ندارد.

سینتیسایزر چیست ؟

سینتیسایزر دستگاهی با اجزاء الکترونیک است که می‌تواند صدا را ایجاد، تبدیل و مهار کند. سینتی‌سایزر قادر به پدید آوردن گستره‌ای بسیار متنوع از صداهای موسیقائی و غیرموسیقائی است و مهار کامل زیر و بم، رنگ، شدت و کشش صداها را برای آهنگساز ممکن می‌کند. سینتی‌ سایزرها را اغلب می‌توان با شستی‌هائی 'نواخت' که این نیز امتیازی دیگر نسبت به مکانیسم‌های استودیوی صوتی است.

سینتیسایزر یک ساز الکترونیکی می باشد که از یک یا چند جنراتور صدا تشکیل شده است .این جنراتور ها بخش اصلی تولید فرمهای مختلف امواج صوتی برای پردازش و ترکیب در مراحل بعدی جهت تولید صدای مورد نظر هستند . تاریخ ساخت نخستین سینتیسایزر به سال 1876 میلادی توسط Elisha Gray باز میگردد. وی سازنده و مخترع اولین نسل تلفن نیز می باشد(1920میلادی).امروزه سینتیسایزرها به دو شکل آنالوگ و دیجیتال وجود دارند.

سینتیسایزرها از نظر ابعاد و توانائی با یکدیگر متفاوت هستند. برای نمونه، میلتن بیت (Milton Babbitt) در خلق کمپوزیسیون برای سینتی‌سایزر (که در مبحث سدهٔ بیستم به آن می‌پردازیم) سینتی‌سایزری عظیم (و بی‌نظیر) را به‌کار گرفت که در ساخت آن از لامپ خلأ استفاده شده است و سراسر یک دیوار از مرکز موسیقی الکترونیک کلمبیا - پرینستن در نیویورک را اشغال می‌کند. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ سینتی‌سایزرهای کوچک‌تر و ارزان‌تر ترانزیستوری ساخته شدند که موگ (Moog) و باچلا (Buchla) نمونه‌های آن هستند؛ چنین سینتی سایزرهائی در استودیوهای موسیقی الکترونیک، دانشگاه‌ها و بنگاه‌های تبلیغاتی نصب شد، در کنسرت‌های زندهٔ راک و موسیقی الکترونیک نواخته شد و برای خلق موسیقی فیلم‌های سینمائی و تلویزیونی به‌کار آمد. امروز سینتی‌سایزرهائی بسیار پیشرفته که از توانائی‌های کامپیوتر نیز بهره می‌گیرند ساخته شده است و چندین تکنولوژی گوناگون در آنها به‌کار گرفته می‌شود.

سینتیسایزرها از تکنولوژی ها و الگوریتمهای مختلفی جهت تولید صدا استفاده می کنند که به این ترتیب به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

سنترآنالوگ (Analog Synthesis): سنترآنالوگ (Analog Synthesis) قدیمی‌ترین تکنولوژی به‌کار رفته در سینتی‌سایزرها که تا حدود ۱۹۸۰ بر موسیقی الکترونیک سیطره داشت - آمیزه‌ای از صداهای پیچیده را که به کمک فیلترهای صوتی پرداخت شده است به‌کار می‌گیرد. این تکنولوژی نیز، مانند هر تکنولوژی آنالوگ، مبتنی بر ارائه داده‌ها به‌صورت مقادیر سنجش‌پذیر فیزیکی - در این مورد، مشخصه‌های فیزیکی امواج صوتی - است.

سنتز دیجیتال مدولاسیون فرکانس (اف ام - Digital frequency modulation (FM) synthesis) توسط جان چاونینگ (John Chowning) ابداع شد و امتیاز آن را کمپانی یاماها خریداری کرد و از آن پس در سازهای الکترونیک یاماها به‌کار رفته است. این تکنولوژی نیز مانند دیگر تکنولوژی‌های دیجیتال (رقمی) مبتنی بر ارائه مقادیر فیزیکی - در این مورد، مختصات نقاط منحنی‌های صوتی - به‌صورت عدد است.

subtractive synthesis یا سینتیسایزر با الگوریتم کاهنده بر مبنای فیلترینگ هارمونیکهای غنی فرمهای موج صوتی پایه گذاری شده اند. از این نمونه میتوان به Moog synthesizer اشاره نمود .

additive synthesis یا سینتیسایزر با الگوریتم افزاینده برای ساختن صدا از افزودن هارمونیکهای وابسته به فرم موج اولیه استفاده میکند. از معروفترین این نمونه میتوان به ارگ هاموند Hammond organ اشاره نمود. این سینتیسایزرها پایه اصلی سینتیسایزرهای ویوتیبل محسوب می شوند .

wavetable synthesis بر اساس تولید صدا از تکثیر متناوب یک موج مستقل دایره ای عمل می نمایند.

frequency modulation synthesis از وارد کردن دو دسیگنال کوچک جنراتور برای ساخت یک صدا استفاده می نماید.

phase distortion synthesis یک روش تولید صدا در Casio CZ synthesizers می باشد .

Granular synthesis یک گونه از سینتیسایزر است که پایه آن دستکاری  نمونه های اسلایس خیلی کوچک می باشد.

physical modeling synthesis سینتیسایزری است تشکیل شده از یک گروه معادل و هم الگوریتم بر ایجاد صداهایی معادل سازهای واقعی.

sample-based synthesis . سورس این نوع سینتیسایزر همان صدای ضبط شده از یک ساز واقعی است که به صورت دیجیتال کدگذاری شده با سرعت و فرمهای مختلفی برای ایجاد صداهای گوناگون مورد استفاده واقع می شود.

قرار گرفتن نمونه‌هائی کوچک از صداهای واقعی ضبط‌ شده با روش دیجیتال در مهار شستی‌های سینتیسایزر، نمونه‌سازی (Sampling) را که نیز به‌عنوان یکی از تکنولوژی‌های کاربردی در سینتی‌سایزر درآورده است؛ با آنکه چنین صداهائی را می‌توان هنگام بخش به‌دلخواه دچار تغییر و تبدیل ساخت، اما در نمونه‌سازی، سنتز به معنای حقیقی وجود ندارد. نمونه‌سازی را می‌توان شکلی پیشرفته از پیوند صداها بر نوار استودیوئی دانست: تکنیکی‌ که به آهنگساز امکان می‌دهد تا به ضبط دیجیتال تکه‌های کوچک صوتی (با همان 'نمونه‌ها' ) بپردازد و سپس آنها را بپروراند. نمونه‌سازی بخشی جدائی‌ناپذیر از کار سینتی‌سایزرهای نه چندان گران‌قیمت متصل به کامپیوتر و نیز یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ساخت موسیقی الکترونیک امروزی است.

یکی از پیشرفت‌های چشمگیر در تکنولوژی سنتز صدا با عنوان رابط دیجیتال سازهای موسیقی (میدی - Musical (instrument diital interface (MIDI). شناخته می‌شود: استانداردی سخت‌افزاری که توسط سازندگان تجهیزات موسیقی الکترونیک برای اتصال وسایل الکترونیک اجراء موسیقی به سینتی سایزر اختیار شده است. میدی امکان آن را فراهم آورده تا مکانیسم نواختن و ایجاد موسیقی به واقع از یکدیگر جدا شوند؛ امروزه شستی‌هائی مشابه شستی‌های پیانو، مهارکننده‌های (Controllers) سازهای بادی چوبی و مهارکننده‌های زهی که هر سه مانند سازهای اصلی به‌کار می‌روند، از وسایلی هستند که برای نواختن موسیقی الکترونیک به سینتی‌سایزر متصل می‌شوند. همچنین با هر کدام از سازهای میدی که به کامپیوتر شخصی (PC) متصل باشند می‌توان سیگنال‌هائی را وارد کامپیوتر کرد یا به آنها از کامپیوتر سیگنال‌هائی فرستاد و استفاده‌کننده می‌تواند به ذخیره و ویرایش موسیقی بپردازد، نت‌هائی را که نگاشته به موسیقی بدل کند یا نت‌هائی را که نواخته است بر نمایشگر دیده یا از چاپگر دریافت کند.

- کامپیوتر: کامپیوتر سومین و متأخیرترین رده از وسایل الکترونیک است که برای پدید آوردن و نیز ضبط موسیقی به‌کار گرفته شد؛ پس از استودیوی صوتی و سینتی‌سایزر بود که کامپیوتر برای خلق، اجراء و ضبط موسیقی تکامل یافت و به‌کار گرفته شد. از آنجاکه امواج نوسانی سازندهٔ صدا را می‌توان به‌صورت مجموعه‌ای از اعداد (مشخصه‌های فیزیکی) نشان داد، کامپیوتر را می‌توان چنان برنامه‌ریزی کرد که مشخصه‌های صوت را از آهنگساز دریافت کند و سپس آنها را به اعداد متناظر با این مشخصه‌ها تبدیل نماید. سرانجام، اعداد از طریق یک مبدل کامپیوتری به صداهائی قابل شنیدن و قابل ضبط بر نوار صوتی بدل می‌شوند.

دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ دههٔ پیشرفت تکنولوژی در ساخت کامپیوترهای کوچک بود، کامپیوترهائی که آهنگساز را قدر می‌ساخت تا موسیقی برنامه‌نویسی شده را در همان لحظه بشنود؛ کامپیوترها از آن پس باز هم پیشرفته‌تر شده‌اند. سنتز موسیقی (به‌طور عمده، ایجاد صداهائی که با هیچ شیوهٔ دیگری قابل دستیابی نیستند)، کمک به آهنگساز در نُت‌نگاری (مطابق قواعد منتخب آهنگساز)، ذخیره‌سازی نمونهٔ سیگنال‌های صوتی و مهار مکانیسم سنتز صدا، برخی از کاربردهای کامپیوتر در موسیقی است.

جداسازی کامل وسایل و روش‌های گوناگون مورد استفاده در موسیقی الکترونیک مدرن از یکدیگر آشکارا نه ممکن است و نه فایده‌ای دارد: تمایز میان تکنولوژی سینتی‌ سایزر و تکنولوژی کامپیوتر تمایزی روشن و مشخص نیست. استودیوهای موسیقی الکترونیک برای دسترسی به صداهائی هر چه متنوع‌تر و نیز مهار بیشتر آهنگساز بر آنها، امروزه گستره‌ای متنوع از دستگاه‌های همبستهٔ الکترونیک مانند دستگاه‌های ضبط، سینتی سایزر، کامپیوتر و دستگاه‌های میکس و فیلترهای صوتی را در خود جا داده‌اند.

تمام این دستگاه‌ها، امکان بهره‌برداری آهنگساز را سراسر طیف صوتی به‌گونه‌ای بی‌سابقه فراهم می‌آورند. با این همه، کیفیت موسیقی خلق شده هنوز نیز به تخیل و نیروی سازمان‌بخش ذهن انسان بستگی دارد.

در تعریفی علمی سینتیسایزر به سیستم الکترونیکی گفته می شود که نوسانات الکترومغناطیسی با فرکانس انتخابی را به صورت دقیق تولید می کند. سینتیسایزر برای تولید نوسان دلخواه از یک نوسانساز (اسیلاتور) دقیق (معمولا کریستالی) و یا یک سیگنال زمانبندی مرجع به عنوان ورودی استفاده می کند و در یک بازه فرکانسی می تواند نوسانهایی با فرکانس مطلوب را بر اساس سیگنال مرجع به صورت دقیق و قفل شده تولید کند.

سینتیسایزرها برای تولید نوسانات تک فرکانس قابل تنظیم (در سیستم های رادیویی) یا مجموعه ای از نوسانات ترکیب شده (سینتی سایزهای چندکاناله در سیستم های صوتی) به کار می روند. این مدارات امروزه در وسایل الکترونیکی زیادی از قبیل انواع گیرنده‌ها و فرستنده های رادیویی، سیستم های رادیویی ماهواره ای و جی پی اس، لوازم موسیقی الکترونیکی و تجهیزات صوتی دیجیتال مانند کارت های صوتی کامپیوترها استفاده می‌شوند.

اصول سینتیسایزرهای PLL

یک حلقه فاز قفل شده کاری را برای فرکانس می‌کند که کنترل گین خودکار (AGC) برای ولتاژ انجام می‌دهد ، حلقه فاز قفل شده فرکانس دو سیگنال را مقایسه می‌کند و یک سیگنال خطا متناسب با تفاضل فرکانس دو ورودی ، می‌سازد. سیگنال خطا برای راه اندازی یک ولتاژ کنترل اسیلاتور (VCO) که یک خروجی فرکانس دارد استفاده می‌شود . خروجی فرکانس VCO از تقسیم کننده فرکانس عبور داده شده و به ورودی سیستم باز می‌گردد که یک حلقه فیدبک منفی می‌سازد . اگر خروجی VCO از فرکانس خود خارج شد سیگنال خطا افزایش خواهد یافت در نتیجه PLL فرکانس را در معکوس آن فرکانس تغییر می‌دهد تا سیگنا خطا را کاهش دهد ، بنابراین خروجی در فرکانس ورودی دیگر قفل می‌شود . این ورودی را مرجع (Reference) می‌نامند و توسط اسیلاتور بسیار باثبات کریستالی تامین می‌گردد .

مسئله اساسی و کلیدی به جهت تولید فرکانس‌های مختلف در سینتی سایزر تقسیم کننده بین ورودی و خروجی فیدبک است ، این تقسیم کننده معمولاً کانترهای دیجیتالی می‌باشد که خروجی سیگنال سینتی سایزر نقش کلاک را برای کانتر ایفا می‌کند .کانتر با قرار دادن مقدار اولیه و کلاک ورودی ، به سمت پایین می‌شمارد ، وقتی کانتر به صفر رسید ، خروجی کانتر تغییر وضعیت داده و مقدار کانتر دوباره بار گذاری می‌شود . این مدار واضح است که توسط فلیپ فلاپ‌ها اجرا می‌شود ، زیرا طبیعت این مدار دیجیتالی است و ارتباط دهی آن با دیگر قطعات دیجیتالی و میکروپروسسورها ، آسان می‌باشد . توسط سینتی سایزر ، فرکانس خروجی ، توسط سیستم دیجیتالی ، کنترل می‌شود .

 

مثال

برای سیگنال مرجع ۱۰۰KHz و تقسیم کننده بتواند هر مقداری بین ۱ تا ۱۰۰ قرار داده شود . سیگنال خطا توسط مقایسه کننده تولید می‌شود و وقتی خروجی تقسیم کننده ۱۰۰KHz باشد سیگنال خطا صفر خواهد شد . به این منظور VCO باید در فرکانس «۱۰۰KHz× مقدار کانتر» کار کند . بنابراین VCO خروجی ۱۰KHz را برای تقسیم ۱ ، ۲۰۰KHz برای تقسیم ۲ ، ۱ MHz برای تقسیم ۱۰ و به همین ترتیب ، توجه فرمائید که نمام مضرب‌های فرکانس مرجع به دست می‌آید .

در کاربرد این نوع از سینتی سایزر نمی‌توان در پهنای رنج بالایی از فرکانس‌ها کار کرد زیرا مقایسه کننده یک پهنای باند محدودی خواهد داشت که ممکن است به وضعیت قفل اشتباه یا یک ناتوانی قفل در تمامی موارد منجر شود . بعلاوه ساخت VCO با رنج وسیع در فرکانس بالا کار دشواری است ، این دشواری از چندین فاکتور ناشی می‌شود اما ابتدایی ترین مشکل محدودیت رنج خازنی در دیود واراکتور می‌باشد . به هر حال در بیشتر سیستم‌های تحت سینتی سایزر ما نمی‌توانیم رنج وسیعی داشته باشیم اما حدود معینی را در محدوده رنج تعریف شده همانند کانال‌های رادیویی در یک باند مخصوص ، را می‌توانیم داشته باشیم .

پرسی کالر مدول دوبل (Dual – Modulus Prescaler)

در بسیاری از کاربردهای رادیویی به فرکانسی نیاز است که بیشتر از فرکانسی که می‌تواند به ورودی کانتر داده شود ، باشد . برای مغلوب شدن بر این فرکانس ، تمام کانتر ممکن است از عناصر منطقی پر سرعت (ECL) یا عناصر معمول برای پایه ریزی استفاده شود . استفاده از یک مرحله تقسیم با سرعت بالا ، را پرسی کالر (Prescaler) می‌نامند . که سطح فرکانس قابل کنترل را کاهش می‌دهد،بدین معنی که به ازاء هر پله میزان تغییرات کمتری در خروجی ایجاد می‌شود. زمانی که پرسی کالر بخشی از خارج قسمت کلی باشد ، یک پرسی کالر ثابت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در طراحی یک سیستم با کانال‌هایی در اختلاف فرکانسی کم ، بوجود آید ، مخصوصاً در مواجهه با کاربردهای رادیویی این امر به وضوح مشکل ساز است ، این مشکل توسط یک پرسی کالر مدول دوبل (Dual – Modulus Prescaler) ، رفع می‌گردد . جهات بیشتر عملی ، نگرانی‌های دیگری همچون ، زمان سوییچ سیستم ار کانالی به کانال دیگر ، زمان قفل شدن ، زمانی که اولین سوییچ انجام شده باشد ، چه مقدار نویز در خروجی موجود می‌باشد ، را به ما اعلام می‌دارد . تمام این مسائل از عملکرد فیلتر حلقه سیستم ، نشات می‌گیرد ، که از فیلتر پایین گذر قرار داده شده بین خروجی مقایسه کننده فرکانس و ورودی VCO ناشی می‌گردد . معمولاً خروجی مقایسه کننده فرکانس در فرم پالس خطاهای کوتاه است ، اما ورودی VCO باید یک ورودی صاف DC بدون نویز باشد .(هر نویزی دراین سیگنال باعث مدولاسیون فرکانس در VCO می‌شود) . فیلترینگ سنگین سرعت پاسخ دهی VCO در تغییرات را کاهش خواهد داد ، باعث انحراف فرکانسی و کاهش سرعت پاسخ دهی می‌شود ، اما فیلترینگ سبک ، نویز و دیگر مسایل با هارمونیک‌ها را ایجاد خواهد کرد . بنابراین طراحی فیلتر در کارایی سیستم نقش مهم و اساسی دارد ، در واقع قسمت اصلی که طراح در هنگام ساخت یک سینتی سایزر فرکانس مواجه می‌شود ، همین فیلتر است .