آشنایی با سازهای زهی...سازهای زهی

سازهای زهی

ویولون، ویولا (آلتو)، ویلونسل و کُنترباس (که گاه به اختصار باس نیز نامیده می شود) گروه سازهای زهی ارکستر سنفونیک را تشکیل می دهند. رنگ صوتیِ این سازها مانند اندازه و وسعت صوتیِ آنها با یکدیگر تفاوت دارد؛ ویولون، کوچکترین ساز این گروه و داری زیرترین گستره صوتی در این خانواده است؛ کُنترباس بزرگ ترین ساز این گروه است و بم ترین گستره صوتی را دارد. در موسیقی سنفونیک، زهی ها به طور معمول با آرشه، چوبی اندک خمیده که رشته های موی اسب در طول آن محکم کشیده شده، نواخته می شوند. زهی های ارکستر سنفونیک با زخمه زدن بر سیم ها نیز نوخته می شوند.

زهی ها در میان تمام گروهای سازی، دارای بیشترین تنوع صوتی و پهناورترین گسترۀ بیانی هستند. رنگهای صوتیِ آنها گوناگون، وسعت های صوتی شان بزرگ و توانایی های دینامیکی آن ها بسیار فراوان است. نوازندگان زهی می توانند صداهائی درخشان و چالاک یا کندآهنگ و لرزان ایجاد کنند؛ آن ها قادرند به ظرافت و لطافت یک آوازخوان، صداها را مهار کنند. نقش سازهای زهی در آثار ارکستری بیش از هر گروه دیگری از سازهاست. نوای سازهای چهارگانه زهی، حتی با وجود رنگهای صوتی متفاوت، به زیبایی در هم می آمیزد. در این مرحله، مطالعه ساختمان زهی ها و شیوه ایجاد صدا در آنها سودمند است؛ ویولون می تواند معرف تمام خانواده زهی ها باشد. بدنه چوبی و توخالی ویولون، چهار رشته از جنس زه یا سیم را برخود نگه می دارد. سیمها که در طول ساز کشیده و محکم شده اند در یک انتها به دنباله سیم گیر وصل شده، سپس از روی یک پل (خرک) چوبی گذشته و در انتهای دیگر محکم به دور گوشی های قابل تنظیم از جنس چوب پیچیده شده اند. پل، سیمها را به فاصله ای اندک از دسته ساز چنان نگه می دارد که بتوانند آزادانه نوسان کنند و نیز نوسالن سیمها  را به بدنه، جایی که نوسانها در آن تقویت می شوند و رنگ می یابند، منقل می کند. هر سیم با سفت یا شل کردن یک گوشی با صدائی متفاوت از دیگری کوک می شود. (هر چه سیم کشیده تر باشد، صدا زیر تر است.) نوازنده، آرشه را با دست راست بر سیم ها می کشد و آن ها را به نوسان در می آورد. سرعت کشیدن آرشه و میزان فشار آن بر سیم، شدت صدا (دینامیک) و رنگ آن را اتعیین می کند. زیر و بم صدا ها توسط دست چپ تعیین می شود؛ نوازنده با فشردن نقاط مختلف سیم بر دسته ساز، طول قسمت نوسان کنندۀ سیم را تغییر داده و به این ترتیب زیر و بم صدای حاصل را دگرگون می کند. این کار را انگشت گذاری می نامند و به این ترتیب، قسمتی از سیم که میان انگشت و گوشی ها قرار گرفته از نوسان باز می ماند. با این شیوه می توان یا هرکدام از چهار سیم ویولون گستره ای معین از صداهای زیر و بم را پدید آورد.

ویولا، ویولونسل و کُنترباس ساختمانی مشابه ویولون دارند و مانند ویولون نیز نواخته می شوند. چگونه نواختن سازهای زهی -تکنیکهای گوناگون نواختن این سازها- سبب جلوه های صوتی متنوعی است که آنها می توانند پدید آورند. متداول ترین تکنیکها در نواختن زهی ها عبارتند از :

پیتسیکاتو (Pizzicato) یا زخمه زدن بر سیم: نوازنده در این شیوه اغلب با یکی از انگشتهای دست راست بر سیم ها زخمه می زنند. در موسیقی جاز، کنترباس بیشتر به صورت پیتسیکاتو بکار گرفته می شود.

دوبل نت (Stop): نوازنده با کشیدن آرشه بر دو سیم می تواند دو نت را همزمان به صدا در آورد. با چرخش سریع آرشه بر سه یا چها سیم نیز می توان سه یا چهار نت کم و بیش -و نه بطور دقیق- همزمان را نواخت.

ویبراتو (Vibrato): نوازنده با لمس و نگه داشتن سیم و لرزاندن محل لمس با دست چپ، صدایی لرزان و بیانگر ایجاد می کند. که این سبب تغییر های جرئی در زیر و بم صدا می شود و آن را گرم تر و غنی تر می کند.

سوردین (Mute): با قرار دادن سوردین (شبیه گیره ای کوچک) روی پل می توان صدایی ضعیف تر یا گرفته ایجاد کرد.

ترمولو (Teremolo): در این تکنیک نوازنده با حرکتهای ریز و تند آرشه بر سیم، صدایی را به سرعت تکرار می کند. این تکنیک در دینامیک قوی سبب حس تنش و اضطراب می شود و در دینامیک ملایم، صدایی سو سو زن و لرزان ایجاد می کند.

هارمونیکها (Harmonics): با لمس ملایم نقطه های معینی از سیم و کشیدن آرشه، صدایی بسیار زیر و سوت مانند ایجاد می شود.

گرچه ویولون، ویولا، ویولونسل و کُنترباس مشابه یکدیگرند، اما مانند اعضای یک خانوانده تفاوتهایی نیز دارند. برخی از سازهای زهی بدون آرشه و زخمه زدن بر سیم ها نواخته می شوند. این سازها هارپ و گیتار هستند. هارپ، تنها ساز زخمه ای است که کاربردی گسترده در ارکستر سنفونیک یافته است.

 

قسمتهای مختلف یک ویولون عبارتند از:

1- خرک (bridge)
2-  (sound hole)
3- جعبه ساز (soundboard)
4- دسته ساز (fingerboard)
5- گوشی ها (pegs)
6- (scroll)
7- دنباله سیم گیر (tailpiece)
g- سیم سل (G-string)
d-
سیم ر (D-string)
a-
 سیم لا (A-string)
e-
 سیم می (E-string)
 

چگونه گوشه ها را بشناسیم ؟

چگونه گوشه ها را بشناسیم ؟
این پرسش بسیاری از نو هنرآموزان است که چگونه می توان گوشه ها را از همدیگر باز شناخت ؟
اصولا می توان گوشه را به سه دسته تقسیم کرد :
1- گوشه های اصلی
: که بر یک نت ویژه تاکید می کنند .
از آنجا که گام هر دستگاهی طبیعتا از هفت نت تشکیل می شود هر دستگاهی می تواند دارای هفت گوشه اصلی نیز باشد که همیشه اولین گوشه را که تاکید بر اولین نت گام میکند را " درآمد " می نامند و گوشه های دیگر را گذشتگان بر اساسی که علت بسیاری از آنها متاسفانه امروزه بر ما نامعلوم است نامگذاری کرده اند . برای مثال نت دوم گام ماهور گوشه " داد " نامیده شده است .
ولی البته جای بعضی گوشه ها نیز مانند جدول تناوبی مندلیف که نخست بسیاری از خانه های آن خالی بود و سپس کشف شد اکنون خالی است برای نمونه استاد وزیری برای نت دوم گام چهارگاه گوشه ای اختراع کرده اند ( نقل قول و اجرا از آقای کیوان ساکت در برنامه نیستان رادیو فرهنگ )
وبژگی گوشه های اصلی این است که خود دارای گوشه های فرعی می باشند مثلا :
گوشه چکاوک در همایون شامل نی داوود، گوشه حجار در ابو عطا شامل چهار پاره
2- گوشه های مرکب نوازی :
از این گوشه ها برای تغییر دستگاه استفاده میشود ، مانند :
گوشه دلکش در ماهور برای رفتن به شور
گوشه شکسته در ماهور و بیات ترک برای رفتن به افشاری
گوشه راک در ماهور برای رفتن به بیات اصفهان
گوشه عشاق در اصفهان برای رفتن به شور
3- گوشه های ریتمیک :
این گوشه ها خود بر دو نوع هستند :
الف - گوشه هائی که دارای ساختار ملودیک و ریتم هستند و می توان آنها را در غالب بسیاری از دستگاهها و گوشه های اصلی دیگر اجرا کرد مانند گوشه های : کرشمه و چهار پاره و زنگوله و مثنوی و ساقی نامه و عراق و ...
ب – گوشه هائی که دارای ریتم هستند ولی فقط در یک دستگاه و گوشه خاص اجرا می شوند ، مانند : رامکلی در ابوعطا ، لیلی مجنون و بختیاری در همایون ، سوز و گداز در اصفهان ، شهابی و مهربانی در بیات ترک و ...
1- گوشه کرشمه :
بطور ساده این گوشه دارای وزن شعری " مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات " است
که مثلا این اشعار را میتوان برای آن در نظر گرفت :
کهن شود همه کس را به روزگار ارادت
مگر مرا که همان مهر اول است و زبادت

چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست
سخن شناس نئی دلبرا خطا اینجاست
که میتوان آن را در همه دستگاه ها و همه گوشه ها اجرا کرد


بحث مختصری در مورده برخی از هنرمندان ایرانی.

مختاری - رکن الدین (١٣٥٠-١٢٦٦)

در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. رکن الدین خان ضمن آهنگسازی بود ویولن نیز می نواخت. پدرش مختارالسلطنه و اساتیدش حسین اسماعیل زاده و درویش خان بودند. مختاری در دوره رضا پهلوی رییس پلیس بود. وی برای موسیقی کلاسیک ایران آهنگهای بسیاری ساخته است که از آثار بسیار با ارزش هستند. ارشد تهماسبی آهنگهای رکن الدین را در یک کتاب منتشر کرده است (مجموعه آثار رکن الدین خان مختاری).


مشتاق علیشاه – میرزا محمد (١١٩٧-؟)

 

در شهر کرمان زندگی می کرد. از تاریخ دقیق زندگی او اطلاعات زیادی در دست نیست. مشتاق تا حدودی با سه تار و تار آشنا بود. افزودن سیم واخوان (سیم سوم یا مشتاق) سه تار را به او نسبت میدهند.


معروفی – موسی (١٣۴۴-١٢٨٦)

در تهران متولد شد. موسی معروفی نوازنده تار، آهنگساز و گردآورنده ردیف موسیقی ایرانی بود.  پدرش محمد اسماعیل امین المک ومادرش ( فخرالسادات) پیانو می نواخت. اساتیدش درویش خان ( ٣ سال)، حسین هنگ آفرین ( تئوری موسیقی)، علینقی وزیری ( در مدرسه موسیقی وزیری) بودند. او عضو کانون حفظ و اشاعه موسیقی ایران بود و در آنجا  تار تدریس می کرد. معروفی آهنگهای بسیاری ساخته است. اویکی از اساتید موسیقی ایرانی بود که بانگاشتن کتابش، ردیف موسیقی ایرانی بسیاری از آثار و قطعات موسیقی ایرانی را در آن گنجانده و حفظ کرده است. موسی معروفی یکی از کسانی است که توانسته از درویش خان تبرزین طلا دریافت کند. او همچنین عکاسی نیز می دانست.


معروفی – جواد (١٦/٩/١٣٧٠-١٢٩١)

در تهران متولد شد. پدرش موسی معروفی از موسیقی دانان بزرگ ایران بود. جواد معروفی پیانو می نواخت. جواد معروفی آثار موسیقی ایرانی را با ساز پیانو می نواخت و برای این کار، ساز را برای اجرای پرده های ایرانی کوک می کرد. اجرای ردیف موسیقی ایرانی با پیانو از کارهای شاخص معروفی است. او تار نیز می نواخت. اساتید او خاراطونیان و علینقی وزیری (در مدرسه موسیقی وزیری) بودند. جواد معروفی در گروه روح اله خالقی پیانو می نواخت و در رادیو نیز فعالیت می کرد. او آهنگهای بسیاری برای موسیقی ایرانی و ساز پیانو ساخته است.


محمودی خوانساری محمود (٢٣/٤/١٣١٣-١٣٦٦)

درشهر خوانسار به دنیا آمد. خوانساری خواننده بود و همچنین سه تارنیز می نواخت. پدرش جمالالدین محمودی بود. اساتیدش: کمال دهقان، ابوالحسن صبا و منوچهرجهانبگلو بودند. خوانساری یکی از خوانندگان گروه گلها بود.


محجوبی - رضا (٢٩/۴/١٣٣٣-١٢٧٧)

در تهران متولد شد. سازش ویولن بود. پدرش عباس علی امیر ناظم آذربایجانی  فلوت می نواخت و همسرش فخرالسادات پیانو می نواخت. دوستانش مرتضی محجوبی ( برادرش)، درویش خان، ابوالحسن ورزی، امیر فیروزکوهی ( شاعر) و حاج عین الدوله بودند که کارهای بسیاری در زمینه موسیقی ایرانی انجام دادند. اساتیدش ابراهیم آژنگ، حسین اسماعیل زاده، علی خان بهاری ( دایی علی اصغر بهاری) بودند. او موسیقی رادر سال ١٢٩٣ در مدرسه سن لویی آغاز کرد. از رضا محجوبی آهنگهای بسیار زیبایی بیادگار مانده که همگی از بیادماندنی ترین آهنگها و با ارزش ترین آثار موسیقی ایران هستند.


محجوبی -  مرتضی (١/١/١٣۴۴-١٢٧٩)

در تهران متولد شد. سازش پیانو بود. مرتضی محجوبی ردیف موسیقی ایرانی را با ساز پیانو می نواخت. با این حال او با سازهای سه تار و ویولن نیزآشنا بود و در زمینه آهنگسازی نیز از بزرگان موسیقی ایران به شمار می رود. در گروه گلها در رادیو، ویولن می نواخت. اساتیدش ابراهیم آژنگ، حسین اسماعیل زاده، حسین هنگ آفرین و مفخم الممالک  پسر امیرناظم ( برای پیانو) بودند. او برای ضبط صفحه با ابوالحسن صبا، حسین یاحقی، مرتضی نی داوود، تاتایی و ارسلان درگاهی به بیروت و حلب و دمشق سفر کرده بود. اولین کنسرت او در ١٠ سالگی به همراه عارف، رضا محجوبی، مفخم الممالک  و شکراله خان در سینما فاروس اجرا شد. وی حدود٢٢ آهنگ ساخته است.


مسعودیه محمدتقی (١٠/١١/١٣٧٦-١٣٠٦)

در شهر مشهد (استان خراسان) به دنیا آمد. مسعودیه اتنوموزیکولوژیست و آهنگساز بود. او استاد موسیقی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی بود. وی در کنسرواتوارموسیقی تهران تحصیل کرده و دارای مدرک لیسانس در هارمونی و کنترپوان از آلمان (در سال 1335) و دکترایPHD) ) اتنوموزیکولوژی ( در سال ١٣۴٢) بود. او پدرعلم اتنوموزیکولوژی ایران است. وی کتابهای بسیاری برای موسیقی ایرانی  نوشته است.


مفتاح – مهدی (١٢٨٨)

در تهران متولد شد. آهنگساز و نوازنده ویولن و قانون بود. پدرش محمود خان مفتاح الملک بود. مفتاح در گروه سازهای ملی ایران ساز می زد. استادش ابوالحسن صبا ( ویولن) بود. از شاگردان او می توان سیمین آقا رضی و ملیحه سعیدی را نام برد. او همچنین در ارکستر رادیو نیز ساز می زد ( علینقی وزیری رهبر آن ارکستر بود). وی چندین آهنگ روی صفحه ضبط کرده است. همچنین کتابهای بسیاری در تئوری موسیقی، ساختار قانون و متد آموزشی برای قانون منتشر کرده است. او آهنگهای بسیاری برای قانون و ویولن ساخته است.


ملاح  - حسین علی (١٣٠٠-١٣٧١)

در تهران متولد شد. ملاح نویسنده، پژوهشگر موسیقی و شاعر بود. همچنین سه تار و ویولن نیز می نواخت. استادش علینقی وزیری بود. او موسیقی را در مدرسه عالی موسیقی آموخت. ملاح  تکنواز ویولن در رادیو بود. او مدرس مدرسه عالی موسیقی، رئیس موسیقی رادیو و عضو موسیقی ملی ایران وابسته به کمیته بین المللی موسیقی بود. ملاح کتابی در زمینه سازشناسی موسیقی ( سازهای ایرانی و سازهای جهان) نوشت، در ضمن کتابها و مقالات بسیاری در مورد موسیقی ایرانی وشعر، توصیفی برای مقاله جامی و توصیفی برای مقاصد الحان ( نوشته عبدالقادر مراغه ای) تصحیح بهجت روح، بیوگرافی موسیقیدانان ایرانی، همچنین تألیف و ترجمه چند نمایشنامه و … دارد.


مشکاتیان – پرویز (٢۴/٢/١٣٣۴)

در نیشابور(استان خراسان) به دنیا آمد. مشکاتیان کار هنری خود را در ٦ سالگی با پدرش، مرحوم حسن مشکاتیان آغاز کرد. مرحوم مشکاتیان  تار و سنتور را استادانه می نواخت و با ویولن  و سه تار  نیز آشنا بود. اساتید او نورعلی برومند، عبداله دوامی، داریوش صفوت، محمدتقی مسعودیه، سعید هرمزی، یوسف فروتن، محمد برکشلی و احمد عبادی بودند. پرویزمشکاتیان در کانون حفظ و اشاعه موسیقی ایران تدریس می کرد. او یکی از اعضای گروه عارف می باشد. او سی دی و کاستهای بسیاری با حسین علیزاده (سرپرست گروه عارف و چاووش)، محمد رضا لطفی (سرپرست گروه شیدا)،  محمدرضا شجریان و... ضبط کرده است. همچنین کارهای او به عنوان یک آهنگساز و پژوهشگر ادامه دارد.


موسوی – محمد (١٢/٢/١٣٢٥)

در اهواز به دنیا آمد. سازش نی است ولی با ساز ویولن نیز آشنایی دارد. موسوی در رادیو و گروه گلها و  کانون حفظ و اشاعه موسیقی ایران ساز می زد. اساتیدش حسن کسائی ( نی)، داریوش صفوت، یوسف فروتن، سعید هرمزی و محمود کریمی بودند.


علی رضا مشایخی ١٥/١١/١۳١٨

در تهران به دنیا آمد. موسیقی را با ساز ویولن آغاز کرد. اساتیدش عبارت بودند از: لطف اله مفخم پایان (موسیقی ایرانی)، حسین ناصحی (آهنگسازی)، افلیا پرتو (پیانو)، هانس یلی نک از شاگردان شوئنبرگ و برجسته ترین نظریه پرداز مکتب وین و گوتفرید میشائیل کونیگ. مشایخی در سال ١۳۳٧ برای ادامه تحصیل به کشور اتریش و شهر وین رفت. سپس در هلند و در شهر اوترخت به تحصیل در زمینه موسیقی الکترونیک پرداخت. در این دوران بود که اساس موسیقی تلفیقی، که یکی از شیوه های نگرش او نسبت به موسیقی سنتی است را پایه گذاری کرد. وی اولین آهنگسازی است که نوگرایی و مدرنیسم را در موسیقی ایران پایه گذاری کرده است. مشایخی با همکاری دانشجویان دانشگاه های موسیقی تهران، جهاد دانشگاهی، سوره و هنر و هنرستان های موسیقی دختران و پسران، ارکستر ایرانی موسیقی نو را راه اندازی کرده که هم اکنون آثار وی را اجرا می کند.


حمید متبسم ٢۴/٥/١٣٣٧

در مشهد و در خانواده ای اهل موسیقی به دنیا آمد. اساتیدش عبارت بودند از: علی متبسم، حبیب اله صالحی، زیداله طلوعی، هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، محمد رضا لطفی. فعالیت های وی تدریس و فعالیت در کانون چاووش، نوازندگی در گروه عارف، تشکیل گروهای چکاوک و دستان (پس از مهاجرت به آلمان)، تاسیس انجمن تار و سه تار، برپایی سمینار سالانه تار و سه تار از سال هزار و سیصد و هفتاد و سه (هزار و نهصد و نود و چهار)، و شرکت در ضبط آثار بیشماری از آهنگسازان معاصر موسیقی ایران بوده است. از آثار منتشر شده وی آهنگسازی برای گروه سازهای ملی، بامداد، بوی نوروز، نوای دریا، ساز نو آواز نو، سه نوازی دستان، دو نوازی دستان، حنایی و شوریده، برنده عنوان شوک موسیقی از مجله موسیقی لوموند و جایزه بهترین موسیقی سال دو هزار و سه از وزارت فرهنگ فرانسه است. و آثاری که در دست انتشار دارد: آلبوم گل بهشت (با صدای پریسا)، دلباخته (با صدای شهرام ناظری)، ماه عروس (با صدای صدیق تعریف) دوازده نغمه (نت و سی دی) ضرب تار (دو نوازی).