استفاده نادرست از هدفون

دکتر پاتریک فینی، رئیس انجمن آکادمی شنوایی سنجی آمریکا اعلام کردند، در حال حاضر 36 میلیون نفر در آمریکا به کاهش شنوایی مبتلا هستند. وی می گوید: اگرچه مشکلات شنوایی به طور معمول با روند پیری طبیعی مرتبط است، ولی با وجود این، بیشتر از نیمی از تمام افرادی که دچار اختلال شنوایی هستند زیر 65 سال دارند.بر اساس این گزارش، با افزایش استفاده روزافزون از دستگاه های پخش موزیک شخصی ( MP3players ) و هدفونها میزان کاهش شنوایی در جمعیت آمریکایی در سنین پایین تر رو به افزایش است و در سالهای اخیر این روند تشدید شده است.در سال گذشته با افزایش شمار افرادی که با مشکلات شنوایی دست به گریبان هستند، آکادمی شنوایی سنجی آمریکا در اکتبر 2008 ، یک ماه را به عنوان ماه هشدار شنوایی سنجی ملی و ماه ملی مراقبت از گوش اعلام کرده بود.در این گزارش، دکتر پاتریک فینی، رئیس انجمن آکادمی شنوایی سنجی آمریکا و دستیار پروفسور و رئیس شنوایی سنجی در دپارتمان گوش وحلق و بینی خاطرنشان کرد: این راه نوین و ابتکاری تلاش آکادمی را به منظور آموزش عموم جامعه در خصوص شنوایی سنجی، کاهش شنوایی، کاهش شنوایی وابسته به صدا و اهمیت آزمونهای غربالگری شنوایی گسترش خواهد داد.

وی افزود: بیشتر مردم آمریکا کاهش شنوایی را با افزایش سن مرتبط می دانند، اما نمی دانند چگونه کاهش شنوایی را در افراد شناسایی کرده و همچنین چه کسی توانایی شناسایی تشخیص بیماری و درمان آن را دارد.

کارشناسان شنوایی سنجی به درمان بیماران با هر رده سنی از نوزادان تازه متولد شده گرفته تا کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و افراد مسن می پردازند. اولین گام در درمان مشکل شنوایی، ارزیابی این موضوع توسط یک شنوایی سنج است.به گفته محققان، کاهش شنوایی معمولاً می تواند به واسطه تعدادی از عوامل از قبیل قرار گرفتن در مقابل سر و صدا، عفونتهای گوشی، شرایط خاص و کاهش شنوایی وابسته به افزایش سن رخ دهد.اگر شما در محیط شلوغی همانند رستوران قادر به شنیدن صحبتهای طرف مقابل خود بدون نگاه کردن به او نباشید و یا اگر در گوش خود صدای زنگ مداومی را احساس می کنید، مشکل شنوایی دارید و باید به یک متخصص شنوایی سنجی مراجعه کنید.

هرچند بسیاری از موارد کاهش شنوایی که به وسیله آسیب عصب به وجود می آیند، دایمی هستند، اما متخصص شنوایی سنجی می تواند بهترین درمان را برای پیشرفت و ارتقای ارتباط که ممکن است شامل وسایل کمک شنوایی، نصیحتهای مؤثر در زمینه شنوایی و بازتوانی شنوایی باشد، به بیمار ارائه کرده و به او کمک مهمی کند.

* جوانان در معرض آسیبهای شنوایی

بخش خطرات تهدیدکننده سلامت بشر در اتحادیه اروپا، در کنفرانس جدیدی هشدار داد: بیش از 10 میلیون نفر از جوانان به دلیل گوش دادن به صدای بلند سیستم های پخش موسیقی « 3 MP » در معرض خطر آسیبهای شنوایی قرار دارند و این خطر بسیار نگران کننده شده است.

گوش دادن به « 3 MP » و دیگر ابزار شخصی پخش موسیقی با صدای بسیار بلند و به مدت طولانی می تواند باعث از دست دادن شنوایی یا شنیدن صدای زنگ مداوم در گوش شود. مطالعات جدید نشان داده است، 5 تا 10 درصد از کاربران « 3 MP » اگر بیش از یک ساعت در روز و هفته و حداقل به مدت 5 سال پیاپی به صدای بلند موسیقی با این وسیله گوش دهند، به ناشنوایی دایمی دچار خواهند شد.

در حال حاضر، برای ناشنوایی یا شنیدن صدای زنگ در گوش، درمان قطعی وجود ندارد. استفان راشل، عضو گروه ایمنی کاربر ANEC اقیانوسیه اروپا در این باره گفت: اگر بزودی اقدامی پیشگیرانه در این زمینه صورت نگیرد، ما با یک فاجعه مواجه خواهیم شد.این آسیب در افراد جوان می تواند سالها پس از استفاده از موسیقی به این شیوه، پنهان بماند و ناگهان به شکل آسیبهای جدی شنوایی و حتی ناشنوایی، خود را نشان دهد.به گفته پژوهشگران، در صورتی که افراد جوان به گوش فرا دادن به موسیقی با صدای بلند به مدت طولانی ادامه دهند، طی سالها احتمال از دست رفتن شنوایی آنها در سنین 20 سالگی وجود خواهد داشت.

برای مثال «آی پد»ها قادر به تولید حجم صدایی برابر 115 دسیبل بوده که بر اساس گزارشها، گوش دادن به چنین سطحی از صدا حتی برای 28 ثانیه در روز نیز به بروز آسیبهای جدی شنوایی منجر خواهد شد.

بر اساس گزارش « Cnet »، به همین منظور به شرکت اپل پیشنهاد شده است، نرم افزاری را برای محدود کردن خروجی صدای این دستگاه ها تا 100 دسیبل تولید کند یا هدفون های تولیدی اش را به صورتی بسازد که امواج مزاحم صوت را حذف کند. با وجود این، موسیقی امروزه جایگاهی خاص در زندگی افراد و بخصوص جوانان پیدا کرده است و کنترل چنین پدیده ای، نیازمند توجه و آگاه سازی افراد به خطرهایی است که بر اثر عادت داشتن به صدای بلند موسیقی، در کمین آنها نشسته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد