مترونوم موسیقی.

مترونوم موسیقی

  • منبع تغذیه : 6 تا 12 ولت مستقیم

  • مجهز به پتانسیومتر برای تغییرات پالس

  • وسیله ای بسیار با اهمیت در آموزش موسیقی

  • طراحی شده با آی سی 555 و سایز کوچک

  • دارای راهنمای آموزشی فارسی و انگلیسی

 

امروزه شمار علاقمندان به فراگیری فنون موسیقی رو به افزایش گذاشته است . اینگونه علاقمندان در بدو آموزش نیاز به وسیله ای بنام مترونوم دارند  . این وسیله بمنظور تنظیم ریتم موسیقی بکار میرود و کلیه اساتید آموزش موسیقی چنین وسیله ای را الزامی میدانند  چرا که یک هنرجوی موسیقی بدون . . .  مترونوم موفق به فراگیری اصولی نمیشود .

از آنجا که این وسیله در داخل تولید نمیشود و نمونه های خارجی آن با قیمتهای گزاف 10 تا 30 هزار تومان بدست مصرف کننده داخلی میرسد ، بر آن شدیم تا چنین دستگاهی را بصورت کیت و با قیمت بسیار نازل تقدیم علاقمندان نمائیم .

لیست قطعات

مقاومت 1  کیلو ( قهوه ای – سیاه – قرمز )

R1

خازن الکترولیت 22  میکروفاراد

C2 , C1

پتانسیومتر حدود  47  تا 100  کیلو اُهم

PT

آی سی  555

I

 

قبل از اقدام به مونتاژ لازم است سطح مسی فیبر مدار چاپی توسط سمباده نرم یا اسکاج خشک تمیز و براق شود . این مسئله در عملکرد کلی کیت نقش مهمی ایفاء میکند و عدم رعایت آن شما را در استفاده کیت دچار مشکل میکند .

 اگر در ساخت مدارات الکترونیک تازه کار هستید توصیه میکنیم  حتماً روش صحیح لحیمکاری را که در جزوات مشهد کیت بارها به چاپ رسیده ، مطالعه کنید و سپس اقدام به مونتاژ نمائید .

ساخت کیت :

برای ساخت کیت ابتدا از :

مقاومت شروع کنید و سپس بترتیب اقدام به مونتاژ خازنهای  الکترولیت ، پتانسیومتر و آی سی نمائید .

در نصب  خازنهای  الکترولیت به پایه منفی آنها که بر روی فیبر مشخص شده توجه نمائید .

پتانسیومتر این کیت دارای 3 پایه است و باید بترتیب پایه هایش در محل مربوطه نصب شود . بصورتی که پایه وسط پتانسیومتر در خانه وسط و پایه های طرفین آن در خانه های کناری قرار گیرد . برای سهولت در نصب پتانسیومتر میتوانید از چند تکه پایه اضافی مقاومتها استفاده نمائید .

بهتر است که قبل از نصب ( آی سی )  از یک سوکت استفاده شود تا نیازی به لحیمکاری آی سی نباشد . البته در نصب آی سی حتماً به تورفتگی لبه آن که باید بر شکل نظیر روی فیبر منطبق شود ، توجه نمائید . چرا که :   نصب معکوس آی سی = سوختن آی سی .

منبع تغذیه :

این مدار علی رغم کارائی زیاد  ، مصرف باتری بسیار ناچیزی دارد و با ولتاژهای 6 تا 9 ولت بخوبی و برای مدت ها کار میکند . توجه شود که تغذیه باید با رعایت قطب مثبت و منفی به محل BAT متصل شود . منبع تغذیه میتواند باتری یا آدابتور 6 تا 9 ولت باشد .

آزمایش و استفاده از مدار :

شما باید یک گوشی معمولی رادیو تهیه و به خروجی این مدار که با عبارت EAR  مشخص شده متصل کنید . حال با متصل نمودن تغذیه ، بر اساس تنظیمات پتانسیومتر ریتم های مختلفی پخش میشود .

برای استفاده راحت تر و همچنین دقت کار بیشتر لازم است که :

1 – دستگاه همراه با باتری داخل قاب مناسبی نصب شود تا علاوه بر سهولت در  استفاده ، در برابر آسیبهای احتمالی مصون باشد .

2 - بجای پتانسیومتر مدار میتوانید از یک ولوم حدود 47 کیلو اُهم همراه با سر ولوم پلاستیکی استفاده کنید و ولوم را بر روی جعبه نصب کنید . همچنین لازم است محیط اطراف سر ولوم را بر اساس تعداد پالسها در دقیقه مدرج نمائید . توجه داشته باشید که استفاده از سر ولوم با ابعاد بزرگتر ، دقت تنظیم ولوم را بیشتر میکند .

برای مدرج کردن میتوانید ابتدا ولوم را در حداکثر قرار داده و تعداد پالسها را در اینحالت در مقابل انتهائی ولوم بنویسید و به همین صورت ولوم را در حالات دیگری قرار داده و تعداد پالسهای هر حالت در دقیقه را در مقابل آن بنویسید .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد