موسیقی و کلام!!!!!!

در طول تاریخ آواز خواندن انسان از معمولترین روشهای اجرای موسیقی بوده است. در یونان باستان آواز بصورت جمعی اجرا مشید و شاید بیشتر در مراسم مذهبی. جالبه که بدونید حتی در اون موقع هم مردم شیفته و علاقمند به خواننده ها میشدند و از آنها الگوهای رفتاری و ظاهری میگرفتند. مثل امروز که مردم عامی بیشتر خوانندهارو میشناسند تا نوازنده ها چون حس میکنند به خوانندها نزدیکترند، خواننده با وسیله خاصی که اونها بلد نیستند به تولید موسیقی نمیپردازه، مردم میتونند در طول روز عین خواننده مورد علاقشون ترانه بخونند. آره دیگه مثلا" طرف تیپ فلانی رو میزنه یا موهاشو مثل فلانی تیغ تیغ و سفید درست میکنه و ...

آواز خوندن در مقایسه با صحبت کردن معمولی دارای پیچیدگی های خاصیه، خواننده باید با رعایت ملودی که آهنگ ساز برای او نوشته با زیر و بم کردن صدا و همچنین علائمی که نشاند دهنده حس ملودی هست صدای خودش رو بلند، آرام, شاد، غمگین و .... کند، خلاصه اینطوری بگم خیلی سخت تر از اینه که بنظر میاد، یه بار بیایید و با تمام تواناییهاتون یه تیکه آهنگی رو که خوب بلدید بخونید و ضبط کنید. حالا گوشش بدید تا متوجه بشید که خوانندگی هم دست کمی از ساز زدن نداره، حتما" امتحان کنید.

شیوه های آواز خوندن هم بدلیل تفاوت فرهنگ ها و ذوق مردم در نقاط مختلف جهان بسیار متفاوت هستش. مثلا" آسیایی ها تودماغی تر از غربی ها آواز میخونند یا غربی ها در هنگام خوانند معمولا" صاف و کشیده می ایستند ولی آفریقایی ها تا حدی به جلو خم میشوند یا در هند به روی زمین میشینند. آواز خونان کلاسیک در فاصله ۲۰ تا ۵۰ سانتی میکروفن می ایستند ولی آواز خوانان مثلا" راک به میکرفن تکیه میدهند وحتی آنرا بلند میکنند.

میدونید تارهای صوتی انسان خیلی پیچیدست، شاید هم این کار مغز و سلسله اعصاب باشه که اجازه میده انسان در عین اجرای یک ملودی کلام رو هم با اون تلفیق کنه کاری که هیچ سازی نمیتونه انجام بده. اما در کل اون چیزی که مهمه اینه "شکی وجود نداره که کلام با موسیقی و یا موسیقی با کلام ماندگار تر از موسیقی یا کلام تنهاست" به هر حال هر چیزی که هست خیلی غریب و پیچیده است.
نظرات 4 + ارسال نظر
مریم چهارشنبه 15 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 17:02 http://www.salot-preto.blogsky.com

سلام ؟ دوست عزیز جالب بود موفق باشی یه سری هم به من بزن خوشحال میشم

ایران بین چهارشنبه 15 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 19:12 http://iranbin-iranbin.blogsky.com

ادرس لینک شما در دو وبلاگ:
http://iranbin-iranbin.blogsky.com
http://kaon-media.blogsky.com
قرار میگیرد

افسانه چهارشنبه 22 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 23:46 http://afsoon65.persianblog.com

سلام/ خوبی/ چی بگم از موسیقی سررشته ندارم ونظرچی بدم/ موندم توش/فعلا

نیما شنبه 25 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 22:54

با سلام.
اولین باره که وبلاگتو می بینم.
وبلاگ خوبی داری.
یه سوال دارم ممنون می شم جوابشو برام میل کنی.
من گیتار می زنم وگاهی هم می خونم البته گیتار زدنم خیلی عالی نیست و به نظر خودم متوسطه.به نظر خودم و اطرافیان صدام ای بدک نیست.خیلی دوست دارم خواننده بشم.ولی نمی دونم باید چی کار کنم و پیش کی برم.و خلاصه یه کاست بزنم!!!!
امیدوارم نگی که به کلاس خوانندگی برو چون پارسال ۴ جلسه رفتم اصلا چیز ی بهمون یاد ندادند .استاده ۵ دقیقه میومد می گفت برید کاست شجریان رو بخرید .بعد می رفت.این شد آموزش!!!!!!!!!!!!
ممنون میشم راهنماییم کنی
البته یه چیزهایی هم رکورد کردم که اگه خواستی برات می فرستم.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد