-
ناخن در نوازندگی گیتار.
یکشنبه 20 فروردینماه سال 1385 23:39
یکی از موارد بسیار مهم در نوازندگی گیتار بالاخص در نوازندگان کلاسیک نحوه صدادهی می باشد که رابطه مستقیمی با فرم ناخن دارد نکته ای که شاید در ابتدا برای نو آموزان امری ساده تلقی شود اما فرم ناخنها و نحوه سوهان زدن برای نوازندگان حرفه ای بسیار مهم تلقی میشود و سالها بطول میانجامد تا نوازنده ای با روش تجربی و آزمایش...
-
راز از حفظ نواختن یک قطعه در چیست؟
یکشنبه 20 فروردینماه سال 1385 23:35
-
تاثیرات موسیقی بر ذهن.
یکشنبه 20 فروردینماه سال 1385 23:32
آیا همه انسانها نابغهاند؟ آمارها این طور نشان نمیدهد. در حقیقت شاید بیشتر انسانها ذاتاً با استعداد نباشند. بیشتر مردم تقریباً در حد متوسط هستند. شاید تعداد خیلی کمی بالاتر یا پایینتر از این حد باشند. به طور کلی مردم برای یاد گرفتن در تلاشاند و میخواهند بیشتر در مورد دنیای اطرافشان بدانند و آگاهتر شوند. برخی...
-
بررسی دستگاه ماهور :
سهشنبه 15 فروردینماه سال 1385 01:40
در پی بررسی برخی گوشه ها مانند کرشمه و زنگوله و چهار پاره و استقبال دوست داران موسیقی ایرانی و در خواست این عزیزان بر آن شدم که از این به بعد به معرفی دستگاهها بطور مستقل نیز به پردازم و از دستگاه ماهور آغاز می کنیم . برای آغاز نخست باید با برخی تعاریف موسیقی آشنا شد : 1- گام : توالی 8 نت موسیقی مثلا از " سل " تا " سل...
-
مختصری از تاریخ موسیقی ایران
شنبه 5 فروردینماه سال 1385 11:52
مختصری از تاریخ موسیقی ایران قبل از بررسی خلاصه وار تاریخ موسیقی ایران باید به چند نکته توجه کرد: اول آنکه ایران باستان کشوری پهناور بوده که حدودا شامل 30 کشور امروزی بوده است و به طبع دارای اقوام، مذاهب و فرهنگهای گوناگونی بوده اند پس ما نباید منتظر فرهنگی یک پارچه باشیم زیرا این اقوام در کنار هم و به کمک دستاوردهای...
-
« از جالینوس تا جهارت »
شنبه 5 فروردینماه سال 1385 11:48
حرف ( ج ) « از جالینوس تا جهارت » جالینوس نام نوایی است در موسیقی. جامه دران از نغمه های ساخته نکیسا و متعلق به دوره ساسانی در مایه اصفهان است که گویند نکیسا این نوا را چنان خوب نواخت که حضار مجلس همه جامه ها به تن پاره کردند و مدهوش افتادند. جرق مقام موسیقی، پرده موسیقی. جفت ساز یکی از فنون و هنرهای سازندگی و صفتی از...
-
مترونوم موسیقی.
شنبه 5 فروردینماه سال 1385 08:09
مترونوم موسیقی منبع تغذیه : 6 تا 12 ولت مستقیم مجهز به پتانسیومتر برای تغییرات پالس وسیله ای بسیار با اهمیت در آموزش موسیقی طراحی شده با آی سی 555 و سایز کوچک دارای راهنمای آموزشی فارسی و انگلیسی امروزه شمار علاقمندان به فراگیری فنون موسیقی رو به افزایش گذاشته است . اینگونه علاقمندان در بدو آموزش نیاز به وسیله ای بنام...
-
ریتم در موسیقی ایران (بخش نخست)
جمعه 4 فروردینماه سال 1385 12:37
اساس طبیعت، ریتم است. با نگاهی به اطراف خود به آسانی می توان به وجود آن پی برد. گردش سیارات و ستارگان به دور خورشید، شب و روز، فصل ها و غیره وجود ریتم را ثابت می کند. اساس ریتم، الگویی تکرار شونده از حس تنش و آسودگی یا حس انتظار و ارضا است. (یک) کم انصافی است اگر ریتم را فقط مختص موسیقی بدانیم؛ و با شنیدن این کلمه فقط...
-
آموزش موسیقی به شیوه ارف.
پنجشنبه 3 فروردینماه سال 1385 00:19
گفت و گو با فرزاد حکیم رابط در ایران معمولاٌ نام کارل ارف با اثر جاودانه اش کارمینا بورانا همزمان به یاد آورده میشود.خصوصاٌ مقدمهی آن یعنی پرولوگ Fortuna که به گوش هم وطنانمان بسیار آشنا است. آن چه قدر و منزلت این موسیقیدان را دو چندان می کند ابداع شیوه ای برای آموزش موسیقی به کودکان است که امروز به نام روش ارف...
-
« از بادآورد تا بیات ترک »
سهشنبه 1 فروردینماه سال 1385 15:55
حرف ( ب ) « از بادآورد تا بیات ترک » باد آورد نام نوایی است از موسیقی. باده نوشین نامی از نامهای موسیقی. باروزنه نام نوایی است از موسیقی. باغ سیاووشان باغ سیاووشان نام نوایی است از موسیقی و یکی از الحان سی گانه باربد است. باغ شهریار دستانی از موسیقی ایرانی و از دستانهایی که باربد در وصف قدرت و ثروت خسرو پرویز ساخته...
-
« از آیین جمشید تا آرایش خورشید »
سهشنبه 1 فروردینماه سال 1385 15:51
حرف ( آ ) « از آیین جمشید تا آرایش خورشید » آیین جمشید از آوازهای سی گانه باربد. این لحن را نظامی ساز نوروز خوانده است. آذربایجانی از گوشه های دستگاه شور است. آرایش خورشید از لحان سی گانه باربد است. در برهان قاطع نام این آواز آرایش جهان آمده است. حرف ( الف) « از ابوعطا تا اوفر » ابوعطا یکی از متعلقات دستگاه شور، که...
-
دستگاههای موسیقی ایرانی.
سهشنبه 1 فروردینماه سال 1385 11:09
الف – تعریف دستگاه: موسیقی سنتی ایران از دستگاهها، ملحقات یا متعلقات و گوشه های موسیقی تشکیل شده است. دستگاه از دو واژی (دست)و (گاه)به معنای مکان، زمان و نغمه تشکیل شده و مانند لغت پهلوی ((دستان)) در موسیقی دوران ساسانی، به نوعی موسیقی که با دست اجرا می شود، اشاره می کند. دستگاه را به معنای وسیعتر می توان به راژمان (...
-
آکورد های قرض گرفته شده.
دوشنبه 29 اسفندماه سال 1384 21:46
اگر اهل بررسی هارمونی قطعات موسیقی باشید حتما" دیده اید که در بسیاری از موارد از آکوردهایی در قطعه استفاده می شود که به هیچکدام از درجات گام تعلق ندارند و همواره این سئوال برای ما پیش می آید که این آکورد چگونه در این موسیقی بکار برده شده است. در این مطلب سعی خواهم کرد یکی از پر استفاده ترین روشهای استفاده از آکورد های...
-
Figured Bass.
چهارشنبه 24 اسفندماه سال 1384 12:47
روشی است که در اوایل قرن 17 - بخصوص توسط کلودیو مونتوردی - برای مشخص کردن نتهای مورد استفاده در آکوردها بکار برده می شد که به آن در فارسی باس شماره گذاری شده نیز گفته می شود، همچنین برخی این نحوه نمایش آکوردها را شیفراژ آکوردها می نامند. چند مثال از باسهای شماره گذاری شده اولین بار موسیقیدانان ایتالیایی برای همراهی...
-
Outside Playing ، قسمت دوم
سهشنبه 16 اسفندماه سال 1384 04:42
در مطالب قبلی راجع به استفاده از نتهای خارج گام (Outside scale notes) صحبت کردیم و گفتیم استفاده درست از این نتها، نتنها باعث بد صدا شدن موسیقی نمی شود بلکه ابعاد و زیبایی هایی به موسیقی می افزاید که هرگز با نتهای گام نمی توان به آنها دست پیدا کرد. در ادامه این مطلب می خواهیم کمی بیشتر راجع به نتهای خارج صحبت کنیم ....
-
Outside Playing ، قسمت اول
یکشنبه 14 اسفندماه سال 1384 18:58
آیا او خارج می خواند! ح تما" شنیده اید که بعد از اجرای موسیقی توسط برخی خوانندگان یا نوازندگان ساز، عده ای صحبت از خارج خواندن یا نواختن خواننده یا نوازنده می کنند، می خواهیم صحبت کوتاهی راجع به این موضوع داشته باشیم و کمی آنرا بررسی و تحلیل کنیم. ابتدا یک تعریف ساده، بصورت عام رسم بر این است که داخل خواندن یا نواختن...
-
رویای عشق .
یکشنبه 14 اسفندماه سال 1384 07:20
از موسیقی رمانتیک بسیار صحبت کرده ایم چرا که در کشور ما نیز همانند سایر نقاط جهان این سبک از موسیقی در میان سایر سبکهای موسیقی کلاسیک طرفداران بیشتری دارد. شاید دلیل اصلی آن توانایی بیشتر هنر رمانتیک در برقراری ارتباط با احساسات و عواطف انسانی بخصوص با خود هنرمند است بطوری که معلول همواره جلوگر حالات روحی و شخصیت صاحب...
-
هنر و موسیقی انسان نئاندرتال ، قسمت دوم
یکشنبه 14 اسفندماه سال 1384 04:00
هنر انسان نئاندرتال بخشی از هنر دوران پارینه سنگی است که سرآغاز آفرینش های هنری می باشد. آثار هنری این دوران به جز موارد معدود درآسیا (مثلا در نزدیک دریاچه بایکال) اکثرا در اروپا مشاهده می شود.اسپانیا و فرانسه بیشترین شواهد را در خود نهفته دارند. تقریبا به طور قاطع می توان گفت که کانونهای بزرگ دیگری نیز وجود داشته اند...
-
هنر و موسیقی انسان نئاندرتال ، قسمت اول.
یکشنبه 14 اسفندماه سال 1384 03:58
در این قسمت شما با انسان نئاندرتال و شیوه زندگی آن آشنا می شوید و در قسمت دوم با جایگاه هنر و موسیقی در زندگی آنها. مقدمه : از دیدگاه دیرین شناسی ، قبل از 100،000 سال و تا حدود 30،000 سال پیش گونه ای از انسان میزیست که دارای اختصاصات اندام شناسی ، ژنتیکی و انسان شناختی متفاوت با انسان امروزی Homo sapien sapiens بوده...
-
معرفی سازهای ارکست سمفونی.
جمعه 12 اسفندماه سال 1384 22:24
I VIOLIN II VIOLIN VIOLA CELLO DOUBLE BASS FLUTE OBOE CLARINET BASSOON TRUMPET HORN TROMBON TUBA PERCUSSIONS HARP
-
حرکت های پنجم و اکتاو .
یکشنبه 7 اسفندماه سال 1384 21:59
امروز می خواهم راجع به چند حرکت دیگر که معمولا" توصیه به انجام آنها نمی شود صحبت کنم. اولین و معروفترین آنها اکتاو یا پنجم موازی می باشد، به اینصورت که اگر بین بخش ها فاصله اکتاو یا پنجم (درست) باشد و بعد از حرکت کماکان همان فاصله هارمونیک میان همان بخشها وجود داشته باشد، این حرکت مجاز نمی باشد، در میزان اول بین باس و...
-
آکوستیک اتاق۲.
پنجشنبه 27 بهمنماه سال 1384 12:05
نوشته قبل ملاحظه کردیم که امواج صوتی منتشر شده از یک منبع صوتی در یک اتاق علاوه بر آنکه بصورت مستقیم به گوش ما می رسند، بصورت غیر مستقیم و از طریق دیواره ها نیز می توانند انعکاسهایی داشته باشند که مستقیمآ به همان محلی که ما ایستاده ایم هدایت شوند. نکته قابل توجه آنکه با وجود اسباب و اثاثیه، پوشش های دیوار، پنجره، سقف...
-
موسیقی مناسب تماشاگر را میخکوب میکند .
پنجشنبه 27 بهمنماه سال 1384 01:58
تلویزیون در اصل رسانه ای متکی به تصویر است، اما نباید تاثیر صدا و به خصوص موسیقی را در آن از یاد ببریم. جوئل بکرمن (Joel Beckerman)، کسی است که کار خود را بر مبنای تحقیق و دریافت تاثیر موسیقی بر احساسات و اینکه چگونه این موسیقی میتواند تماشاگران تلویزیون را به دام بیاندازد، بنا کرده است. شرکت او به نام Man Made Music...
-
ریتم در موسیقی Jazz - قسمت چهارم.
چهارشنبه 26 بهمنماه سال 1384 02:52
در بحث جمله بندی موسیقی Jazz پس از Articulation به دینامیک اجرا می رسیم. هر چند دینامیک اجرا می تواند خود به نوعی از نکات فرعی Articulation به حساب آید اما به دلیل اهمیت بطور جداگانه به آن می پردازیم. بطور ساده دینامیک اجرا به این معنی است که نوازنده کدام یک از نتها یا قسمتهای ملودی را با صدار بلند و یا ضربه اجرا کند...
-
ریتم در موسیقی Jazz - قسمت سوم.
چهارشنبه 26 بهمنماه سال 1384 01:09
Swinging به معنی تغییر و تحول در کشش نتها هنگام اجرا است. در مطالب قبل گفتیم مهمترین عاملی که به یک قطعه موسیقی فضای Jazz را القا می کند ریتم و نحوه اجرای آن موسیقی توسط نوازنده است. همچنین بررسی کردیم عامل اصلی بوجود آمدن Groove موسیقی جز، نت های چنگی هستند که با حس نوازنده بصورتهای مختلف اجرا می شود. حال در ادامه...
-
ریتم در موسیقی Jazz - قسمت دوم.
دوشنبه 24 بهمنماه سال 1384 17:12
در مطلب قبل به این نتیجه رسیدیم که آنچه برای هر نوازنده یا خواننده موسیقی جز مهم است و به نوعی مشخص کننده تفاوت های او با سایر هنرمندان هم ردیف خود می شود روشی است که وی برای متصل کردن نت های مختلف به یکدیگر با استفاده از کشش ها و سکوتهای مختلف اختیار می کند. Groove اصطلاح نسبتآ جدیدی است در موسیقی که بسیار متداول شده...
-
ریتم در موسیقی Jazz - قسمت اول.
دوشنبه 24 بهمنماه سال 1384 02:52
Jazz : بیان پیام آهنگ ساز و احساس نوازنده هنگامی که شما به موسیقی گوش می دهید المانهای بسیاری دست به دست هم می دهند تا سبک و نوع موسیقی را مشخص کنند. از رنگ آمیزی سازها گرفته تا مشخصه های ملودی، هارمونی، ریتم و ... موسیقی Jazz نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که به نظر بسیاری از اهل...
-
Static Hamony.
یکشنبه 23 بهمنماه سال 1384 17:08
هارمونی و ملودی جزو جدایی ناپذیر موسیقی هستند، هرقدر هم که بخواهیم با بزرگ جلوه دادن یکی دیگری را کوچک کنیم، یا با استفاده از قوت یکی احساس خطا در دیگری را کاهش دهیم به ناچار مجبور هستیم به موسیقی از هر دو زاویه نگاه کنیم. در طول تاریخ موسیقی ارزش هارمونی و ملودی بارها تغییر کرده و به نظر اینگونه میرسد که با گذشت زمان...
-
حرکت بخش ها در هارمونی چند بخشی.
یکشنبه 23 بهمنماه سال 1384 03:04
در این مطلب به تشریح گونه های مختلف حرکت بخش ها می پردازیم، دقت کنید که هدف از بررسی این حرکت ها ارائه باید ها و نباید ها برای تدوین بخش های چهارصدایی هنگام تعویض هارمونی یا وصل آکوردها می باشد، ابتدا حرکت های غیر مستقیم. اولین حرکت غیرمستقیم حرکت معکوس یا Contrary Motion است که در آنها دو بخش مجاور بصورت معکوس هم...
-
جادوگر پیانو.
یکشنبه 23 بهمنماه سال 1384 00:37
ری اسپنسر (Ray Spencer) در زندگینامه اش اشاره کرده که آرت تاتوم به طور غریزی با موسیقی خود را تهذیب میکرده و قطعاتی به یاد ماندنی از خود به جای گذاشته که نیازی به قضاوت در مورد آنها نیست. استعداد او در موسیقی به وی این اجازه را داد تا در حرفه خودش به میزان زیادی رشد فزاینده داشته باشد و البته این مساله از سرعت گیرایی...