حرف ( ج ) |
« از جالینوس تا جهارت » |
جالینوس |
نام نوایی است در موسیقی. |
جامه دران |
از نغمه های ساخته نکیسا و متعلق به دوره ساسانی در مایه اصفهان است که گویند نکیسا این نوا را چنان خوب نواخت که حضار مجلس همه جامه ها به تن پاره کردند و مدهوش افتادند. |
جرق |
مقام موسیقی، پرده موسیقی. |
جفت ساز |
یکی از فنون و هنرهای سازندگی و صفتی از صفات سازهای زهی. |
جمش |
نام آوازی است. |
جوانویه |
نام آهنگی است در موسیقی. |
جهارت |
آهنگی است در موسیقی. |
حرف ( چ ) |
« از چار باغ تا چهار مضراب » |
چار باغ |
از الحان موسیقی، آهنگ مخصوصی در یکی از دستگاه های موسیقی قدیم ایران. |
چار ضرب |
نوعی از نوازش ساز که به هندی چوتالا گویند و نوعی نواختن ضرب که در زورخانه معمول است. |
چار گاه |
چهار گاه را ببینید. |
چپ مضراب |
اصطلاحی در طرز مضراب زدن به سیم های ساز. |
چسته |
نغمه و آهنگ را گویند. |
چغان |
چوبی را گویند مانند مشته حلاج که سر آن شکافته جلاجلی چند در آن تعبیه کنند و اصول موسیقی را بدان نگه دارند و نام دستگاهی از موسیقی نیز هست. |
چکاوک |
از نغمه های دروه ساسانی است در مایه همایون. |
چنبر |
دوازده ضرب ( دیک دک دیک دیک دک دیک دک دک دک ) از ضربهای موسیقی ایرانی است. |
چند مایگی |
از اصطلاحت موسیقی است. |
چوپانی |
نام آهنگی است از آهنگهای موسیقی می باشد. |
چهار پاره |
از گوشه های موسیقی ایرانی است و معمولا در حجاز ابوعطا می آید و معمولا سه ضربی است و عده ای آن را هفت ضربی می دانند و این وزن در ماهور به نام نصیر خانی معروف است. |
چهار گاه |
دستگاهی است بسیار قدیمی و اصیل. بعضی از آوازهای محلی و آهنگ عروسی معمولا در ایران و مبارک باد در این دستگاه نواخته می شود. گوشه های مهم این دستگاه عبارتند از: در آمد ـ پیش زنگوله و نغمه ( که آهنگ دو ضربی است )زنگوله ( آهنگ سه ضربی )، پهلوی، رجز ( که اشعار فردوسی با آن خوانده می شود ) و گوشه های: بدر، زابل، بسته نگار، مویه، حصار، پس حصار، معربد، مخالف، مغلوب، دوبیتی، کرشمه، حزین، خزان، حدی، ارجوزه، منصوری، ساربانک، پرستوک، شهر آشوب، حاشیه، لزگی. |
چهار مضراب |
قطعاتی که با یک ساز همراه تنبک اجرا می شود که اول مخصوص سازهای مضرابی بوده ولی بعداً با سازهای آرشه ای نیز تقلید شد |